TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
TOYOTA - Noul Yaris electric hybrid
 
joi, 31 ian 2019 - Anul XXIV, nr. 25 (7026)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,8725 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta3,9845 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Shopping City Suceava
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   4 imagini |   ø fişiere video

Dezinteres sau neputință?

Proiectul RO-LA de tranzit al tirurilor pe calea ferată, aflat în impas

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

La mai bine de o jumătate de an de la primul transport de tip RO-LA, în care un număr de 20 de tiruri au fost preluate pe platforme CFR Marfă și transportate până la ieșirea din țară prin Vama Ruse, nimic nu s-a mai întâmplat în cadrul acestui proiect. Lipsa de strategie și viziune în care se scaldă Căile Ferate Române în ultimii zeci de ani a pus și acest proiect sub semnul întrebării. Pasarea responsabilităților între CFR Marfă și CFR Infrastructură, lipsa de hotărâre în privința investițiilor ce trebuiesc făcute și schimbările din mers, care modifică în permanență datele problemelor ce trebuiesc rezolvate, au adus acest proiect modern, cu viziune europeană, în pragul abandonării sale, după ce toate promisiunile făcute în vara anului trecut au rămas doar pe hârtie.

 

Un proiect cu o viziune modernă, demarat cu mult entuziasm

Pe 26 iulie se efectua primul transport de tip RO-LA, dorindu-se atunci ca acest mod ecologic de transport să devină o permanență pe magistrala 500, care leagă nordul țării de ieșirea din țară spre Bulgaria. După primul drum efectuat pe naveta formată din vagoane importate și recondiționate în țară și cele câteva probleme apărute la graniţa cu Bulgaria, ramele CFR Marfă au fost abandonate în apropiere de București. Chiar dacă inițiatorii programului și clienții acestuia se arătau foarte încântați de o asemenea reușită, lansarea oficială propusă pentru luna septembrie nu a mai avut loc, iar toate investițiile anunțate pentru o mai bună organizare au stagnat. Era vorba în primul rând de redeschiderea Gării Siret și a căii ferate Dornești-Siret, pentru o mai rapidă îmbarcare a tirurilor sosite de la doar 2 km, din Vama Siret. Investițiile ce trebuiau făcute sunt mici în comparație cu beneficiile pe care le poate aduce acest modern și ecologic mod de transport marfă. Așadar ne întrebăm dacă vom mai avea cândva un asemenea culoar de transport de tip RO-LA, adică tiruri încărcate pe vagoane pentru tranzitarea României. Mai grav este că prin abandonarea acestui proiect se pot pierde și fondurile de subvenții primite de la Comunitatea Europeană, alocate susținerii lui.

 

Demersuri noi, care schimbă viziunea de ansamblu asupra proiectului RO-LA

Responsabilii pentru derularea proiectului vin însă cu asigurări că proiectul va fi continuat, chiar dacă unele date tehnice ale acestuia urmează a fi modificate. Contactat telefonic, directorul Sucursalei CFR Marfă Iași, Dumitru Anchidin, ne-a declarat: ”Conducerea CFR Marfă ține în continuare să pună în aplicare acest proiect, chiar dacă din punctul meu de vedere investiția din Gara Siret nu cred că se justifică. Declivitatea este destul de mare între stațiile Siret și Dornești, ceea ce face ca naveta încărcată cu 20 de tiruri să nu poată fi remorcată în cadrul unui singur transport. Pentru cei câțiva kilometri care despart cele două puncte, nu cred că este rentabilă investiția, de aceea Dornești va rămâne punctul de plecare pentru tranzitarea tirurilor. O altă problemă apărută este dată de faptul că împreună cu partea turcă s-a stabilit că acest proiect poate fi pus în practică într-un mod mai rentabil, dacă navetele vor transporta tirurile până la granița cu Turcia, tranzitând și Bulgaria. Negocierile cu turcii sunt deja avansate, urmând să se aștepte finalizarea amenajării platformei pentru operațiunea de îmbarcare de la ieșirea din granița bulgaro-turcă. În momentul finalizării acesteia, fluxul de transport se va efectua între Dornești și punctul terminalului turcesc. Eliminarea pentru transportatorii rutieri a taxelor de poluare și de drum, precum și celelalte avantaje ce decurg din acest tip de transport îi determină pe aceștia să vadă în alternativa feroviară un mare avantaj.”

 

Transportatorii români, interesați și ei în derularea unui astfel de tip de transport ecologic

Interesați de practicarea unui astfel de transport ecologic par a fi și transportatorii rutieri români din zona de nord a Moldovei, care s-au întâlnit în cadrul unei ședințe la Suceava. Ei s-au plâns atunci că Guvernul României cheltuieşte bani pentru tranzitul tirurilor ucrainene sau turcești și au cerut ca acest tip de transport să fie organizat și pentru ei, spre zona frontierei de vest a țării. Majoritatea transportatorilor din această zonă au relații de transport rutier cu vestul Europei, iar conducerea CFR Marfă crede că există posibilitatea ca acest mod de organizare să fie analizat. Niculai Bosancu, consilier în cadrul CFR Marfă, ne-a declarat: ”Reprezentanții Ministerului Mediului nu consideră că organizarea unui astfel de transport a fost făcută în scopuri economice, ci în scopul protecției mediului.  Principalul scop al organizării transportului tirurilor pe calea ferată cu tracțiune electrică a fost făcută tocmai pentru protejarea mediului împotriva noxelor care sufocă E 85, pe o distanță de 550 km, între orașele Siret și Giurgiu, iar subvenția oferită de Comunitatea Europeană prin intermediul Ministerului Mediului a fost creată tocmai în acest scop.”

 

Negocieri pentru asigurarea fluxului de transport spre navetele RO-LA

O altă problemă care trebuie rezolvată pentru fluidizarea unui asemenea mod de transport RO-LA ține de organizarea transportatorilor ucraineni în asociații, care să poată garanta prezența unui număr de tiruri suficiente la rampa de acces în vagoane, pentru încărcarea navetelor de cale ferată în timp optim. Niculai Bosancu a continuat: ”În acest scop, în cursul lunii februarie se va organiza o întâlnire cu reprezentanții transportatorilor din țara vecină la Cernăuți, unde se vor discuta aceste detalii.” Între timp, în perioada lunilor care s-au scurs de la transportul efectuat, a expirat convenția pe care CFR Marfă a încheiat-o cu Ministerul Mediului și este nevoie de încheierea unei alte convenții pentru prelungirea perioadei de acordare a subvențiilor pentru acest tip de transport.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Proiectul RO-LA de tranzit al tirurilor pe calea ferată, aflat în impas.
 Vizualizări articol: 2128 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 2 voturi
Proiectul RO-LA de tranzit al tirurilor pe calea ferată, aflat în impas5.052

Facos Suceava
Iulius Mall Suceava
MedClinic
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Toyota - Noul Yaris Hybrid
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Elia Studio - Salon de infrumusetare
Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei

Reteta Zilei

Bucataria pentru toti Bulz ciobănesc făcut în casă Dacă sunteți amatori de bucate rustice de la stâne, pe bază de brânzeturi și mămăligă, nu e nevoie să așteptați vacanța la munte sau târgul cu specific din toamnă pentru a vă bucura de așa ceva acasă. Un bulz ciobănesc se poate... Citeşte