Google
DENIS - Promotie Black Friday
DENIS - Promotie Black Friday
DENIS - Promotie Black Friday
 
miercuri, 15 nov 2017 - Anul XXII, nr. 261 (6677)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,64 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta3,9322 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe Google+ Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |  Trimite pe Yahoo MessengerMessenger |   3 imagini |   ø fişiere video

Etalon

Poduri de peste o sută de ani pot susţine şi astăzi traficul greu

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Trei poduri metalice de pe DJ 209B Mălini-Stânişoara-Borca, drumul talienilor, cum este cunoscut acesta, reprezintă astăzi, la mai bine de o sută de ani de la proiectarea şi ridicarea lor, un etalon în ceea ce priveşte o lucrare de calitate. Cele trei poduri metalice de pe pârâul Suha, din grinzi cu zăbrele cu calea sus, la construirea cărora s-a folosit din abundență piatră cioplită, au fost proiectate în 1906 şi ridicate în anii următori.

DJ 209B a fost făcut între ani 1902-1912, pentru a realiza legătura strategică între valea Moldovei şi valea Bistriţiei, pe la Borca. Lucrarea a fost comandată de Regele Carol I, într-o zonă care făcea parte la vremea respectivă din Domeniile Coroanei. Acesta a apelat la meşterii italienii, cei mai pricepuți la vremea respectivă la astfel de lucrări.

 

Ieşirea din garanție a podurilor, anunțată de austrieci la Suceava după o sută de ani

Despre istoria acestui drum, dar mai ales despre podurile care au rezistat mai bine de o sută de ani în stare bună, am stat de vorbă cu Eugen Girigan, inginerul care lucrează de o viață în domeniul drumuri şi poduri, fiind mulți ani şef al Direcției Județene de Drumuri şi Poduri. Acesta a arătat că proiectarea acestui drum a fost făcută de austrieci, sub coordonarea unor meşteri italieni. Drumul a fost construit apoi de italieni, parțial cu forță de muncă locală. De aici şi denumirea de drum al talienilor.

În anul 2006, la fix o sută de ani de la proiectarea celor trei poduri,  o adresă venită din Austria a anunțat autoritățile române că drumul a ieşit din garanție.

„Firma respectivă, austriacă, a avut o evidență foarte strictă şi exactă. Ne-a transmis o înştiințare prin care ne-a anunțat că podurile metalice au ieşit din garanție şi ne-a recomandat verificarea lor”, a declarat Eugen Girigan.

 

Podul a necesitat doar lucrări de întreținere. O expertiză a arătat că structura este încă bună

După expirarea garanției, podurile au fost verificate.

„La vremea respectivă au fost ridicate eşantioane din metalul structurii podului, s-a făcut o expertiză şi s-a constatat că metalul este în regulă. În aceste condiții s-au realizat doar lucrări de întreținere”, a precizat Eugen Girigan.

Dovadă că podurile au rămas bune este că şi acum, în 2017, la mai bine de un secol de la proiectarea şi construirea lor, şi la zece ani de la expirarea garanției, pe aceste poduri se circulă fără nici un fel de restricții de tonaj.

Eugen Girigan, care este în acest moment preşedinte al Patronatului Drumarilor din România, a subliniat că lucrările de artă s-au făcut în termeni tehnici foarte buni raportați la tehnologia de atunci.

„Se observă folosirea din abundență a pietrei cioplite, o caracteristică a meşterilor italieni, care stăpâneau foarte bine această tehnică”, a declarat acesta.

Un factor care a contribuit la trăinicia podurilor este şi traficul redus de-a lungul anilor de pe acest drum.

 

Drumul talienilor are o porțiune foarte greu practicabilă

Dacă podurile metalice sunt încă trainice, DJ 209B Mălini-Stânişoara-Borca nu se află în stare foarte bună, pe anumite porțiuni. Drumul are 35 de kilometri pe raza județului nostru, plus 18 kilometri pe raza județului Neamț, până la Borca.

Partea montană a drumului, în Pasul Stânişoara, este în starea cea mai proastă, fiind practicabilă doar pentru maşini de teren.  Practic, drumul este greu de parcurs de la un capăt la altul, însă pe raza județului nostru este în cea mai mare parte practicabil.

Drumul se află într-un program de investiții care însă nu a primit încă undă verde pentru a se trece efectiv la modernizarea sa. De altfel, având în vedere câte alte priorități de infrastructură rutieră sunt în aşteptare, este  greu de crezut că acest drum destul de puțin folosit va fi modernizat prea repede.

 

Durata de exploatare a unui pod nu mai poate depăşi 50 de ani

Eugen Girigan ne-a mai explicat că în zilele noastre durata de exploatare a unui pod nou este de la 30 la maximum 50 de ani. Aşadar, deşi tehnologia este mai avansată, nu se mai poate garanta că un pod va rezista o sută de ani. Adevărat este şi că nu se pot compara sub nici o formă valorile de trafic de acum un secol cu cele de acum.

În aceste condiții, cert este că cele trei poduri metalice despre care am scris în acest material sunt şi vor rămâne printre cele mai trainice construcții de gen din țara noastră. De remarcat şi că dacă acum o sută de ani italienii şi austriecii veneau să lucreze în România, acum raporturile s-au schimbat, foarte mulți localnici din Mălini lucrând în Italia, Austria sau alte țări din Europa.

Dintre italienii care au lucrat acum mai bine de o sută de ani la drumul județean 208B câțiva au rămas la Mălini şi şi-au întemeiat familii, având urmaşi care trăiesc şi acum în localitatea natală a marelui poet Nicolae Labiş.  

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Poduri de peste o sută de ani pot susţine şi astăzi traficul greu.
 Vizualizări articol: 1754 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 4 voturi
Poduri de peste o sută de ani pot susţine şi astăzi traficul greu5.054

Iulius Mall Suceava
AnnaCori
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Autentificaţi-vă pentru a posta comentarii!
Remember
Am uitat parola Înregistrare

Monitorul doreşte ca acest site să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ.
Din acest motiv, cei care postează comentarii la articole trebuie să respecte următoarele reguli:

1. Să se refere doar la articolul la care postează comentarii.
2. Să folosească un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legătura cu textul.
4. Username-ul să nu fie nume de personalităţi ale vieţii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greşeli, incoerenţă, lipsă de documentare etc.

Nerespectarea regulilor menţionate mai sus va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinţă interdicţia accesului la această facilitate a site-ului.



Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Elia Studio - Salon de infrumusetare
Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei