Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
miercuri, 5 oct 2016 - Anul XXI, nr. 233 (6346)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9761 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6567 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook

Daca maine ar avea loc alegerile locale pentru functia de primar al municipiului Suceava, pe cine ati vota?

Marian Andronache – Alianța Dreapta Unită
Cătălin Axinte - AUR
Lucian Harșovschi – PNL
Andrei Neșculescu – S.O.S.
Vasile Rîmbu – PSD
Teodora Munteanu - independent

Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   22 imagini |   ø fişiere video

Turism în dezvoltare

25.000 de turişti s-au plimbat cu Mocăniţa ”Huţulca” în acest an, însă prelungirea traseului întâmpină tot felul de piedici

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

După extinderea din ultimii ani a traseului mocăniţei în amonte pe Valea Moldoviţei, până în zona forestieră a satului Argel, şi creşterea spectaculoasă a numărului de turişti veniţi la Moldoviţa pentru o plimbare cu vechiul trenuleţ, Georg Hocevar, proprietarul Mocăniţei ”Huţulca”, şi autorităţile locale din comunele Moldoviţa şi Vatra Moldoviţei doresc prelungirea liniei înguste pe traseul căii ferate normale până în zona Mănăstirii Moldoviţa, din centrul comunei Vatra Moldoviţei. Demersurile pentru transformarea liniei de 6 kilometri dintre cele două comune în una turistică au început de câţiva ani, însă se lovesc şi astăzi de răspunsurile rigide ale conducerii CFR. Pe lângă asta, o altă piedică în calea dezvoltării liniei înguste până în Gara Moldoviţa o reprezintă ocuparea ilegală a unui teren care aparţine Primăriei Moldoviţa de către un localnic pe numele căruia s-au deschis mai multe dosare penale.

 

Răspunsurile reprezentanţilor CFR Infrastructură complică mult modul de soluţionare a problemei

Extinderea traseului mocăniţei până la Mănăstirea Moldoviţa a devenit o necesitate pentru autorităţile locale, care vor o creştere a atractivităţii turistice în întreaga zonă. De aceea propunerea lui Georg Hocevar ca, în viitorul apropiat, turiştii care vizitează Mănăstirea Moldoviţa, monument înscris pe lista patrimoniului UNESCO, să poată ajunge cu mocăniţa până la Moldoviţa şi mai departe, până la Argel, a trezit interesul tuturor. Cea mai bună soluţie pentru prelungirea căii ferate înguste a devenit astfel folosirea vechiului traseu de cale ferată normală, aflată în conservare din anul 2010, când inundaţiile produse pe Valea Moldoviţei au făcut-o nefuncţională. Nenumăratele cereri adresate de Georg Hocevar proprietarului liniei, Compania CFR Infrastructură, au primit răspunsuri care complică mult modul de soluţionare a problemei.

Georg Hocevar, proprietarul Mocăniţei ”Huţulca” din Moldoviţa, ne-a spus: ”Calea ferată normală de pe Valea Moldoviţei a fost închisă, ca şi cea spre Nisipitu-Ulma, în urma cererilor de rentabilizare adresate companiei CFR Infrastructură de către Fondul Monetar Internaţional. În urma cererilor pe care le-am trimis celor de la CFR Infrastructură pentru achiziţionarea liniei, răspunsul lor a fost că linia poate fi vândută numai după dezmembrarea ei, noi putând cumpăra doar părţile componente, adică traversele şi liniile componente. Eu cred că acest mod de interpretare a cererilor Fondului Monetar Internaţional (FMI) de către conducerea CFR Infrastructură este incorect şi nu reflectă realitatea. De ce ar trebui să se consume atâta energie şi bani cu demontarea totală a căii ferate normale şi remontarea ei la un ecartament de 760 de milimetri, când am putea muta doar una dintre şine la distanţa de care avem noi nevoie. O să cerem un punct de vedere şi celor de la FMI, să înţelegem dacă cei de la CFR interpretează corect aceste hotărâri ale Fondului.”

În cazul în care s-ar putea ajunge la o înţelegere cu reprezentanţii CFR Infrastructură, care ar presupune cumpărarea căii ferate fără a necesita demontarea ei, extinderea căii ferate înguste s-ar putea face foarte uşor, prin montarea unei şine interioare sau translatarea şinei vechi spre interior, toată lucrarea durând mai puţin de două luni de zile.

 

Extinderea liniei ferate înguste întâmpină obstacole începând cu zona gării din Moldoviţa

Creşterea în permanenţă a numărului de turişti doritori să facă o plimbare cu vagoanele trenuleţului pe linie îngustă a făcut necesară o altă locaţie de plecare pentru mocăniţă, dotată cu casă de bilete, birou de mişcare şi toalete publice. Intenţia lui Georg Hocevar de a prelungi calea ferată îngustă din depou până în Gara CFR Moldoviţa, pentru o mai bună organizare a transportului turistic, s-a lovit de rezistenţa unui individ care l-a împiedicat în mod constant să construiască noua linie, chiar dacă terenul aparţine primăriei din Moldoviţa. Problemele au apărut încă din luna martie a acestui an, când proprietarul mocăniţei, Georg Hocevar, a început construcţia unei noi linii înguste, din depoul actual spre Gara CFR din Moldoviţa, pe care a închiriat-o de la CFR începând cu data de 1 aprilie 2016. După extinderea primului tronson de linii, Alin Boşutar, proprietarul unui depozit de lemn din vecinătate, a demontat în timpul nopţii linia nou construită, cu tot cu traverse. Acest incident a avut loc pe 10 martie, după care atitudinea sfidătoare faţă de dorinţa de extindere a căii ferate a continuat. Alin Boşutar a fost amendat de Primăria Moldoviţa, pe numele său fiind deschis un dosar penal pentru ocuparea terenului public în mod abuziv şi, în urma ameninţărilor făcute de acesta la adresa primarului comunei, alte două plângeri penale pentru ameninţare au fost depuse pe numele acestuia.

În urma contractului de închiriere a Gării Moldoviţa, aceasta a fost amenajată de Georg Hocevar, care a renovat sala de aşteptare, casa de bilete şi toaletele, fiind realizată o nouă sursă de apă pentru gară. El speră ca problema accesului spre gară a căii ferate înguste să fie rezolvată cât de curând, pentru un transport turistic în condiţii civilizate.

 

După solicitările făcute autorităţilor centrale, conducerea Consiliului Judeţean vrea să ajute la deblocarea situaţiei

Cei care ajung să se plimbe cu mocăniţa pe Valea Moldoviţei parcurg una dintre cele mai frumoase zone ale Bucovinei. Extinderea acestui traseu ar spori atractivitatea turistică pentru această zonă a judeţului, cu un impact economic, cultural şi spiritual asupra comunităţilor din Moldoviţa şi Vatra Moldoviţei. Dorinţa autorităţilor locale şi a proprietarului micului trenuleţ ca în viitorul apropiat turiştii care vizitează Mănăstirea Moldoviţa să poată ajunge de aici cu mocăniţa la Moldoviţa şi mai departe spre Argel are nevoie acum de sprijinul autorităţilor judeţene. După nenumărate răspunsuri care îngreunează modul de rezolvare a problemei de infrastructură, pentru prelungirea traseului mocăniţei, preşedintele Consiliului Judeţean, Gheorghe Flutur, încearcă găsirea unei soluţii de deblocare.

”I-am înmânat ministrului Transporturilor, Sorin Buşe, în timpul vizitei pe care a făcut-o la Suceava, un memoriu prin care i-am prezentat solicitarea de transfer a liniei CFR spre autorităţile locale, solicitare cu care eu sunt de acord.  Trebuie luată în calcul o asemenea propunere şi să vedem ce se poate face pentru extinderea liniei turistice până la Vatra Moldoviţei, pe un traseu care ar atrage foarte mulţi turişti”, a declarat Flutur.

 

Mocăniţa ”Huţulca” de la Moldoviţa, un obiectiv tot mai îndrăgit de turiştii de pretutindeni

Investiţiile făcute în ultimii ani de Georg Hocevar, proprietarul mocăniţei şi preşedintele Asociaţiei pentru Păstrarea Liniilor Înguste din România, au început să dea roade. De câţiva ani creşterea numărului de turişti a fost semnificativă de la un an la altul, ajungând ca în primele nouă luni ale acestui an peste 25.000 de vizitatori să fi circulat cu trenuleţul pe Valea Moldoviţei. Extinderea cu câţiva kilometri la un traseu care ar totaliza 40 de kilometri dus-întors, precum şi includerea Mănăstirii Moldoviţa în acest circuit ar mări cu siguranţă cererea turistică pentru întreaga zonă. Într-un clasament al celor mai frumoase locuri şi obiective turistice întocmite de Asociaţia ”Cele mai frumoase sate din România” în ultimii ani, Mocăniţa ”Huţulca” din Moldoviţa s-a clasat pe locul doi, iar noile investiţii o vor menţine cu siguranţă între aceste frumuseţi de top ale ţării.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului 25.000 de turişti s-au plimbat cu Mocăniţa ”Huţulca” în acest an, însă prelungirea traseului întâmpină tot felul de piedici.
 Vizualizări articol: 3777 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 3.20/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 3.2 din 10 voturi
25.000 de turişti s-au plimbat cu Mocăniţa ”Huţulca” în acest an, însă prelungirea traseului întâmpină tot felul de piedici3.2510

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Daca maine ar avea loc alegerile locale pentru functia de primar al municipiului Suceava, pe cine ati vota?

Marian Andronache – Alianța Dreapta Unită
Cătălin Axinte - AUR
Lucian Harșovschi – PNL
Andrei Neșculescu – S.O.S.
Vasile Rîmbu – PSD
Teodora Munteanu - independent

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei