Drumurile proaste au fără îndoială un vârf al dezastrului şi în judeţul Suceava. DN 18, care pleacă de la intersecţia cu DN 17, la Iacobeni, traversează comunele Ciocăneşti şi Cârlibaba şi apoi continuă mai departe spre Sighetu Marmaţiei şi Baia
Mare, este un adevărat dezastru pe raza judeţului. Practic, în judeţul Suceava DN 18 înseamnă 40 de kilometri de gropi. Nu de ieri de azi, ci de ani de zile, iar fiecare primăvară a arătat că se poate şi mai rău ca în anul anterior.
Zonă condamnată la izolare de gropi
Situaţia de pe DN 18 este cu atât mai gravă şi mai de condamnat în condiţiile în care este vorba de un drum naţional de maximă importanţă. Atât pentru că leagă Suceava de Maramureş, dar şi în condiţiile în care străbate o zonă cu mare potenţial turistic, atât pe raza judeţului, cât şi mai departe spre Maramureş.
Marea problemă a DN 18 este chiar în judeţul Suceava. Imediat după intersecţia cu DN 17, la Iacobeni, încep să apară şi gropile. Pe primii kilometri, până la intrarea în Ciocăneşti, sunt multe gropi, însă drumul este rezonabil pe lângă ceea ce urmează. Cele patru sate traversate de DN 18 pe raza judeţului, Ciocăneşti, Botoş, Valea Stânei şi Cârlibaba, sunt pur şi simplu condamnate la izolare de gropi.
Turismul în Ciocăneşti, la un pas să moară din cauza drumului
Primarul din Ciocăneşti, Radu Ciocan, spune că 2013 ar putea fi primul an în care tradiţionalul festival al păstrăvului să nu mai aibă loc. Motivul? Care altul decât drumul impracticabil. Turiştii care ar vrea să ajungă în comuna muzeu Ciocăneşti se interesează prima dată dacă s-a făcut drumul. Când li se spune că „se va face”, renunţă să mai vină în zonă.
„Starea proastă a drumului ne anulează practic turismul din zonă. Ne gândim serios dacă mai are rost să organizăm manifestările tradiţionale din Ciocăneşti. Nici nu are rost să vă spun câte lume mă întreabă când se face drumul. Măcar o minimă intervenţie dacă s-ar face. Sunt zone care sunt la limita impracticabilităţii”, spune primarul din Ciocăneşti.
Groapă lângă groapă, porţiuni surpate, parapete rupte. Nici urmă de marcaje rutiere
Dacă turiştii ştiu deja că zona trebuie ocolită, sunt şi şoferi care sunt nevoiţi să circule periodic pe DN 18.
Unul dintre ei este suceveanul Gabriel Talpalariu. El se deplasează în interes de serviciu pe acest drum, spre Maramureş, de aproximativ zece ani. Nu a observat nici o schimbare în bine, din contră situaţia s-a agravat de la an la an.
„Drumul care face legătura dintre Moldova şi Maramureş, prin pasul Prislop, este cu siguranţă cel mai prost din judeţul Suceava şi poate unul dintre cel mai rele din toată ţara. Cei aproximativ 40 de kilometri de drum naţional care aparţin de judeţul Suceava sunt un dezastru, groapă lângă groapă, porţiuni surpate, nu există marcaje rutiere, iar parapeţii sunt rupţi”, a declarat Gabriel Talpalariu.
DN 18 este „faimos” şi nu numai printre suceveni, iar şoferii care se încumetă să-l străbată sunt din ce în ce mai puţini şi doar obligaţi de împrejurări.
„În <Comuna turistică Ciocăneşti>, cum falnic stă scris pe un panou stradal de dimensiuni considerabile, se desfăşoară anual mai multe festivaluri naţionale, dar cu siguranţă cine vine o dată pe aceste meleaguri turistice pline de gropi nu mai revine. Drumul este o ruşine pentru turismul sucevean şi pentru autorităţi”, şi-a mai spus nemulţumirea Gabriel Talpalariu.
Israelienii de la Shapir Structures ar trebui să finalizeze drumul pe 31 august 2013
Fiind vorba de un drum naţional, acesta se află în administrarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, prin Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi. Pe hârtie, DN 18 este într-un program de reabilitare început deja de doi ani de zile. De lucrat pe DN 18 s-a mai lucrat, însă nu pe cei 40 de kilometri de pe raza judeţului Suceava. Executarea lucrărilor de reabilitare pe porţiunea din Suceava a DN 18 a fost adjudecată de firma Shapir Structures din Israel. Conform contractului semnat iniţial, reabilitarea DN 18 ar trebui finalizată în acest an, pe 31 august.
Referitor la starea DN 18, Ovidiu Laicu, directorul DRDP Iaşi, a venit cu o serie de precizări pentru Monitorul de Suceava. În momentul de faţă, drumul este predat pentru întreţinere şi execuţie către firma din Israel.
„Pe raza DN 18, în zona administrată de DRDP Iaşi, s-au executat reparaţii pe suprafeţe întinse şi izolate, drenuri fund de şanţ, consolidare de corp drum spre albia râului Bistriţa. Deoarece a fost finalizată baza de producţie a constructorului de la Cârlibaba, care este dotată cu staţie de fabricare mixturi asfaltice de mare capacitate şi staţie de betoane, este de aşteptat o accelerare semnificativă a lucrărilor de drum şi de poduri”, se arată în răspunsul trimis de Ovidiu Laicu.
Nici o certitudine nici pentru 2013
Marea problemă este însă că firma va lucra în funcţie de alocaţia bugetară pe 2013, iar aceasta nu pare deloc certă.
„Lucrările se vor ataca în funcţie de decizia care se va lua în legătură cu finanţarea lucrărilor pentru anul 2013”, este partea cheie din răspunsul oficialilor de la Iaşi. Aşadar, nici pentru 2013 nu putem vorbi de o certitudine privind reabilitarea în adevăratul sens al cuvântului a DN 18. Este o realitate cruntă, care a ajuns şi la urechea autorităţilor locale din cele două comune, Ciocăneşti şi Cârlibaba, şi care dă fiori celor care se lovesc zilnic de drumul naţional ajuns o aglomeraţie de gropi printre urme de asfalt.
( 9 apr 2013, 13:47:17
Pina acuma numai Flutur a avut curajul sa-i infrunte cu proiecte si sa se bata pentru implementarea lor!
Sud-istii n-au vrut si nu vor sa avem autostrazi prin Bucovina, au grija lor, sa fie numai la ei. Doar ei sa aiba peste tot autostrazi, constructii deosebite, peste tot acolo in Sud- prin Bucuresti!
Pentru Moldova nu se gasesc niciodata fonduri ca deh, nu-s bani! Moldova este lasata mereu in saracie pentru ca moldovenii sunt blegi si tac!
Ei isi fac acolo in SUD tot ce vor: autostrazi, constructii deosebite in detrimentul moldovenilor .
In Moldova foarte rar se face cite ceva, aproape nimica...totdeauna doar prin forte proprii si mereu este tinuta la respect si in mare saracie.