Calea ferată din judeţul Suceava, distrusă deja pe porţiuni importante după inundaţiile din vara acestui an, devine, din ce în ce mai des, şi ţinta hoţilor. Situaţia este cât se poate de gravă, cele mai vulnerabile fiind liniile secundare închise după ce inundaţiile de la finele lunii iunie au distrus porţiuni de cale ferată.
Hoţii nu sustrag doar elemente de cale ferată de pe liniile închise, o ultimă faptă de acest gen înregistrându-se în cursul nopţii de joi. În jur de 27 de metri de cablu de comunicaţie de cale ferată, aflat pe raza oraşului Liteni, pe linia operabilă principală, care duce spre capitală, au fost sustraşi de persoane deocamdată necunoscute. Din informaţiile pe care le avem, furturi recente de cablu de comunicaţie au mai fost în zonă, autorii fiind extrem de greu de identificat, în condiţiile în care nimeni nu a observat nimic suspect, aceştia dispărând în noapte.
Un alt furt de proporţii s-a produs la finele lunii iunie, în zona Gării Dărmăneşti. La inundaţiile de pe 28 iunie, puhoaiele au măturat tot ce au întâlnit în cale. Viitura a trecut şi peste calea ferată, rupând linia, astfel că de atunci trenurile nu mai trec prin zonă, fiind blocat traficul garniturilor personale care mergeau spre Rădăuţi, dar, şi mai important, traficul de marfă şi cel de persoane dinspre Ucraina.
La scurt timp, în zonă s-a produs un furt de proporţii, 400 de metri de fir de contact (căzut la pământ) fiind sustraşi de persoane rămase necunoscute.
Alte furturi de proporţii s-au petrecut acum câteva luni de zile şi anul trecut pe sectorul de linie ferată Gura Putnei – Nisipitu, închis din 2008, în acest caz hoţii demontând pur şi simplu şinele. Din fericire, un furt comis în luna mai a acestui an, în apropiere de Straja, a fost interceptat de poliţie, în căruţa unui individ din Vicov fiind găsiţi 36 de metri de cale ferată.
Furturile se sesizează cu întârziere
Oamenii legii de la Serviciul Judeţean al Poliţiei Transporturi Suceava sunt cei care, conform competenţelor, efectuează cercetări în aceste cazuri de furt. În multe situaţii, reclamaţiile de furt au ajuns cu mare întârziere la ei (săptămâni întregi) astfel că este extrem de greu să se mai găsească indicii care să ducă la autori.
Revenind la furtul de fir de contact de la Dărmăneşti, pagubele sunt de ordinul zecilor de mii de lei.
Un dezinteres generalizat
Nimeni nu recunoaşte, însă, oficial, că liniile închise momentan nu mai sunt supravegheate, cât de cât, periodic, de nimeni, astfel că un furt poate fi sesizat după săptămâni întregi şi este posibil să mai fie şi altele comise, dar să nu ştie nimeni de acestea.
În prezent, din cauza inundaţiilor, nu mai sunt operabile liniile Suceava-Cacica, Suceava-Dorneşti, Vama-Moldoviţa, ca să nu mai amintim de cele închise de ani de zile, Gura Putnei-Nisipitu sau Dorneşti-Siret. Oficial, toate sunt în conservare, cu tot cu patrimoniu, şi sunt întreţinute de angajaţii CFR de la districtele din zonă. Realitatea este că o mare parte din infrastructura feroviară este total vulnerabilă în faţa hoţilor, fiind practic abandonată.
Surse demne de încredere ne-au precizat că autori ori doar complici în unele cazuri de furt ar putea fi oameni care cunosc infrastructura CFR şi ştiu cum şi ce se poate fura cu uşurinţă.
( 4 sep 2010, 18:03:36
Apropos firele alea nu erau culcate la pamant , nu pe toata distanta de 400 de metri si treaba asta era planificata inca imediat dupa inundatii si dupa ce si-au dat seama localnicii de acolo de faptul ca numai constatarea pagubelor dureaza cel putin 1 luna. Prietenii stiu de ce.