Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
joi, 3 iun 2010 - Anul XV, nr. 128 (4419)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,973 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6085 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   2 imagini |   ø fişiere video

Aviz autorităţilor

Siguranţa călătorilor în trenurile particulare, pusă la îndoială chiar de şefii de tren

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Principala firmă care operează curse cu trenuri private în judeţ, intrată de curând pe piaţă, este contestată chiar de oamenii din interior, foşti angajaţi CFR transferaţi mai mult cu forţa la particulari. Oamenii vorbesc de două probleme distincte, pe de o parte fiind nemulţumiţi că nu-şi primesc drepturile prevăzute în contractele semnate, iar pe de altă parte plângându-se că normele de securitate feroviară nu sunt respectate, iar ei ar fi răspunzători direcţi dacă s-ar produce o tragedie.

 

De la 1 martie 2010, patru linii secundare din judeţ, care nu mai prezentau interes pentru CFR, aducând pierderi financiare, au fost preluate de două firme private.

Firma Ferotrans TFI SRL Iaşi şi-a luat partea leului, preluând traseele Dărmăneşti – Cacica – Gura Humorului, Vama – Moldoviţa şi Dorneşti – Gura Putnei. Preluarea efectivă nu s-a concretizat pentru toate traseele chiar de la 1 martie, însă treptat operatorul s-a organizat şi a început să circule pe toate cele trei rute. Aparent, trenurile private (vechi garnituri închiriate de la CFR) aduc avantaje călătorilor, în sensul că oferă mult mai multe curse pe respectivele trasee. Acesta pare a fi însă cam singurul avantaj. Pe relaţia Suceava – Cacica, de exemplu, trenul circulă la anumite ore şi cu un singur vagon, astfel că oamenii, în majoritate navetişti, stau înghesuiţi ca sardelele. Călătorii regretă acum ramele electrice (trenuri franceze) care circulau pe această rută şi ofereau un confort incomparabil mai bun. 

 

Salarii mai mici decât cele promise, din prima lună

Dumitru Lupu are 47 de ani şi a lucrat la CFR dinainte de Revoluţie. În ultimii ani a fost şef de tren în cadrul companiei de stat, iar din martie 2010, printr-o decizie a Regionalei de Transport Feroviar Călători Iaşi, a fost cedat companiei private Ferotrans TFI. Aici, a fost repartizat, pe postul său, şef de tren, pe ruta Suceava-Cacica. A semnat un contract individual de muncă în care se prevede un salariu de bază de 1.120 de lei net, plus sporuri de vechime, condiţii grele de muncă şi condiţii periculoase, în total având de primit 1.800-1.900 de lei, cât câştiga şi la CFR.

După cum ne-a arătat cu fluturaşii în mână, bărbatul a luat puţin peste 1.400 de lei în martie şi 1.600 de lei în aprilie, anumite sporuri fiindu-i calculate într-un mod care l-a dezavantajat, fără a primi explicaţii.  

De asemenea, i s-a promis şi decontarea navetei de la Sadova, însă acest lucru nu s-a întâmplat.

 

Inspecţii tehnice expirate, saboţi de frânare cu uzură extremă

„La aceste trenuri private nu există conductor, eu ca şef de tren trebuie să le fac pe toate, de la legat locomotiva de vagoane, la asigurarea saboţilor şi executarea probei complete. M-au obligat să plec cu vagoane care nu corespund tehnic. De exemplu, un vagon a mers cu inspecţia tehnică expirată de o săptămână, la un altul s-a mers două săptămâni fără saboţi de frânare la un boghiu, şi astea sunt doar extremele. Eu le-am adus de fiecare dată la cunoştinţă şefilor problemele, m-am revoltat şi am refuzat să plec din staţie, astfel că m-au luat la ochi”, susţine şeful de tren.

El a mai amintit că pe un alt traseu din judeţ al firmei ieşene, Gura Putnei – Dorneşti, locomotivele Diesel au mers întotdeauna la CFR cu doi mecanici, deoarece prin construcţie nu oferă suficientă vizibilitate unui om, însă nici această regulă nu mai este respectată.

 

Nu mai este primit la muncă, după ce a fost în concediu medical

Luna trecută, bărbatul a intrat în concediu medical pentru o problemă de sănătate şi, revenit la locul de muncă, de la 1 iunie, a fost anunţat că nu mai este nevoie de el.

„Mi s-a transmis telefonic să îmi caut de lucru. Au inventat că aş fi luat călători fără bilete ca să aibă un motiv. E vorba de trei oameni, care ar fi mers fără bilet de la staţia Suceava la Suceava Nord, vă daţi seama de ce au ajuns să se lege. Oricum nu am primit nici o înştiinţare ori un vreun motiv de demitere, eu mă prezint la serviciu şi semnez condica”, ne-a spus bărbatul, care susţine că şase membri ai familiei sale se sprijină pe salariul său.

Bărbatul spune că şefii societăţii nu îl pot demite din cauza contractului şi încearcă acum să-l constrângă să renunţe singur.

„Aştept să mi se elibereze un act, să vedem care e motivaţia pentru care nu mai sunt primit la lucru”, ne-a spus Dumitru Lupu, care a depus deja o sesizare la Inspectoratul Teritorial de Muncă Suceava şi speră să i se facă dreptate.

 

Alte nereguli grave, semnalate de şefii de tren

Pentru a ne convinge că nu minte, acesta ne-a dat şi numerele de telefon ale unor colegi care lucrează pe trenurile private ale companiei  ieşene, doi dintre ei fiind de acord să ne dea declaraţii sub protecţia anonimatului.

„Este jale. Siguranţa circulaţiei e călcată în picioare. Lui (n.r. colegului Lupu) de la un sabot de frână i s-a tras, a ridicat vocea şi acum vor să scape de el. Oricum, şi călătorii sunt nemulţumiţi, în vagoane este mizerie, toaletele sunt infecte, de multe ori trenul merge la Cacica cu un singur vagon şi călătorii nu încap, asta e realitatea”, ne-a spus şeful de tren.

Un alt coleg, care lucrează pe traseul Gura Putnei – Dorneşti, ne-a vorbit şi el de faptul că nu tot personalul care lucrează pe trenurile private este autorizat, locomotivele diesel sunt alimentate în Gara Dorneşti în condiţii inacceptabile, din canistră, există un singur mecanic în loc de doi, câţi erau înainte, iar viteza de deplasare a fost mărită cu 5 kilometri la oră, deşi linia este într-o stare proastă.

Oamenii s-au plâns şi de faptul că salariul şi aşa mic pe care trebuiau să-l încaseze pe 30 iunie nu a fost încă achitat.

 

Patronul firmei spune că şefii de tren se răzbună pentru că nu mai pot fura         

Dumitru Anchidin, fost director al Regionalei CFR Iaşi, administratorul SC Ferotrans TFI SRL Iaşi, a recunoscut doar problema întârzierii achitării salariilor, catalogând restul acuzaţiilor drept aberaţii şi considerându-l „infractor” pe şeful de tren Dumitru Lupu.

„Aceşti şefi de tren s-au învăţat să strângă averi pe când lucrau la CFR prin bine cunoscutele practici ale naşului. Aici, la firmă privată, nu se mai poate aşa. Acest Dumitru Lupu este un infractor prins în flagrant, nu a tăiat bilete, a fost prins, este supus unui dosar de cercetare, şi refuză să răspundă, a plecat în concediu medical pentru boli închipuite”, a tunat Dumitru Anchidin.

El a continuat să ne explice cum stau lucrurile din punctul său de vedere.

„Mulţi dintre ei nu-s învăţaţi să muncească. Unii ajunseseră să nu-şi mai ridice salariile de pe card mai bine de un an, asta ca să vă daţi seama cam ce sume câştigau din banii luaţi de la călători. La aceştia anormalul este normal, credeţi-mă că ştiu ce vă spun”, a mai spus fostul şef al Regionalei CFR Iaşi.

 

Personal redus şi economii, pentru a fi eliminate pierderile

În privinţa acuzaţiilor legate de punerea în pericol a siguranţei feroviare, acesta le-a caracterizat drept aberaţii.

„E doar răzbunarea unora, în cazul lui Lupu vrea să mă intimideze. Dacă au mai fost mici probleme, le-a semnalat şi le-am rezolvat, aici e multă exagerare. Într-adevăr, locomotivele care merg la Putna au un singur mecanic, însă avem toate avizele în acest sens, dacă CFR-ul ţinea oameni în plus nu înseamnă că trebuie să o facem şi noi. Am luat o linie care nu este profitabilă şi ca să o rentabilizăm în timp trebuie reduse cheltuielile, însă în nici un caz nu se pune în pericol siguranţa călătorilor”, a mai spus Dumitru Anchidin.

În privinţa întârzierii salarizării, el ne-a declarat că subvenţiile oferite firmelor particulare care fac transport pe calea ferată nu au mai fost date din luna martie şi firma este într-o situaţie destul de dificilă, dar că în zilele următoare angajaţii îşi vor lua drepturile financiare.  

În privinţa lui Dumitru Lupu, administratorul spune că nu există cale de întoarcere şi, pentru frauda comisă, acestuia îi va fi suspendat contractul de muncă.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Siguranţa călătorilor în trenurile particulare, pusă la îndoială chiar de şefii de tren.
 Vizualizări articol: 1552 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 4.20/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 4.2 din 5 voturi
Siguranţa călătorilor în trenurile particulare, pusă la îndoială chiar de şefii de tren4.255

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   CRIMA LA C.F trimis de
( 3 iun 2010, 16:49:34
domnilor ziaristi ce a-ti scris d-voastra este putin mergeti la fata locului si ve-ti constata mult mai multe.toaletele din vagoane sint focar de infectie .UNDEI POLITIASANITARA? controlul sigurantei circulatiei este fratele d-uluiANCHIDIN D-TRU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ce face ???????????????????????AUTORIT FEROVIARA ?????????????????? VE-TI AUZI IN CURIND DE CATASTROFE FEROVIARE,si cine v-a plati?amaritiii de salahori .asa zisi ,,sefi de tren"
2.   Ceferist trimis de
( 3 iun 2010, 17:41:54
Are dreptate Dandy1967. Sa ne fereasca Dumnezeu de un accident feroviar in zona Ilvelor (pe viaducte), sau in alta parte a tarii.....Domnii fosti si actuali sefi si/au umflat buzunarele si au lasat infrastructura de izbeliste. Numai persoanele care lucreaza efectiv la calea ferata stiu cu cate probleme se confrunta si mai stiu cum se fac lucrarile la linii, macaze etc. Toate acestea se intampla din cauza lipsei de personal, a pieselor de schimb insuficiente etc. Un mare boss, dupa ce a excrocat CFR/ul sta bine mersi in America iar noi trebuie sa tragem greul si sa/i acoperim hotiile lui si a acolitilor.
Va repet la toti care ve/ti citi mesajul meu. Sa ne fereasca Dumnezeu de un accident feroviar intr/o zona greu accesibila ca nu stiu pe unde vor putea autoritatile sa/si scoata maneca.

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei