Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
marţi, 1 sep 2009 - Anul XIV, nr. 204 (4190)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,973 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6085 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   15 imagini |   ø fişiere video

Lecţie

Cele mai tari poduri din judeţ, construite de italieni la Mălini

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Judeţul Suceava are, numai pe drumurile judeţene, aproape 400 de poduri şi podeţe, majoritatea ridicate înainte de 1990. Printre acestea, cele mai trainice sunt cele construite de italieni în comuna Mălini, între anii 1902-1914, pe traseul numit şi astăzi „Drumul talienilor”. Podurile şi podeţele de pe acest drum sunt în stare perfectă, până acum nu au avut nevoie de nici o consolidare şi nu au nici măcar restricţii de tonaj.
Unul dintre inginerii suceveni care s-au ocupat mai bine de 30 de ani de infrastructura rutieră a judeţului, Eugen Girigan, împreună cu primarul de Mălini, Petru Nistor, ne spun povestea „Drumului talienilor”.
Eugen Girigan afirmă că, potrivit documentelor, în 1902 italienii au început amenajarea drumului Mălini-Stânişoara-Borca, pentru a realiza legătura strategică între valea Moldovei şi valea Bistriţiei, pe la Borca. Cele trei poduri metalice de pe pârâul Suha, din grinzi cu zăbrele cu calea sus, şi podeţele în boltă din zidărie de moloane de piatră sunt adevărate lucrări de artă şi sunt neatinse de trecerea timpului.
Din Mălini, pe pitorescul drum spre Obcina Stânişoarei, care are o lungime de 35 de kilometri, podeţele în boltă sau cantonul de drumuri ridicat tot de italieni în 1912, cu zidăria originală, încântă şi acum trecătorii. Datorită amenajărilor făcute de Primăria Mălini şi Direcţia Silvică, se poate ajunge cu maşina până sus, la graniţa cu judeţul Neamţ, şi de pe crestele împădurite călătorul aude doar foşnetul crengilor şi zbaterea aripilor ulilor care se rotesc în văzduh. Primarul Nistor intenţionează să deschidă mai mult acest drum turiştilor, dar nu vrea asfalt pentru „turişti de oraş”, ci drum pietruit care să păstreze nealterată frumuseţea peisajului. El spune că italienii au stat 12 ani în Mălini, timp în care au construit podurile, cantonul şi o şcoală în care copiii mălinenilor învaţă şi astăzi, iar la final au ridicat la capătul „Drumului talienilor”, în Obcina Stânişoarei, o cruce din piatră.
Crucea originală s-a distrus, au mai rămas doar treptele de piatră pe care se urca până acolo, dar alături a fost amplasată o cruce metalică de pe o biserică ce a fost mutată şi o alta, adusă de săteni. Lângă „Crucea talienilor” există încă resturile cazematelor aruncate în aer de nemţi în al Doilea Război Mondial. „După 23 august, aici s-au dat cele mai grele lupte din Moldova. De aici trăgeau cu tunurile până la Cornu Luncii şi la Mălini”, spune primarul Nistor. Până la cruce, pe acelaşi drum mai există un monument închinat soldaţilor ucişi în al Doilea Război Mondial şi o cruce veche din piatră care marchează poiana în care odihnesc laolaltă în pământul ţării sute de ostaşi.

 

Ruşii ne-au făcut poduri la Vereşti, Costâna, Milişăuţi şi Dăbâca

Tot de strategii militare şi de primii ani de după război se leagă şi alte poduri din judeţul Suceava. Inginerul Eugen Girigan afirmă că, între 1948 şi 1952, ruşii prin SOVROM au ridicat podurile de la Vereşti, Costâna, Milişăuţi şi Dăbâca, dar acestea au avut nevoie de consolidare.
„Din cauza exploatărilor masive de balast s-au dezgolit fundaţiile podurilor. Viiturile de la inundaţii au mai adus balast, dar n-au putut regenera tot ce s-a cărat. În 1971, din 380 de poduri, câte erau în judeţ, circa 40 erau din beton, restul erau din lemn, destinate mai curând traficului social. M-am ocupat de refacerea lor şi până în 1980 am refăcut 95 la sută dintre poduri pe toate râurile din judeţ. Nici unul nu a avut probleme la inundaţii, nu au fost afectate, dar din păcate se alocă prea puţini bani pentru întreţinere. Pot spune cu mândrie că sunt tata podurilor din beton de pe drumurile judeţene”, a arătat Eugen Girigan.
Potrivit lui Eugen Girigan, cea mai spectaculoasă lucrare a fost la podul de 327 de metri dintre Baia şi Bogata, construit între 1980-1982, pod care este printre cele mai lungi din Moldova. Altă investiţie pe care şi-o aminteşte bine este podul de peste Moldova, construit în 1974, aproape de Primăria Fundu Moldovei, pe cadre Morandi, pentru care a fost reclamat la Securitate. „Este un pod cu o structură suplă, spectaculoasă, dar la acea vreme oamenii nu înţelegeau cum se poate construi astfel şi m-au reclamat că am furat materialele şi nu am construit podul complet”, povesteşte inginerul.

 

Astăzi, muncitorii români construiesc podurile şi drumurile italienilor

Au mai ridicat poduri metalice pentru noi şi austriecii, la Vama, Solca, Vatra Dornei, Suceava şi Molid, tot în urmă cu mai bine de 100 de ani, dar toate au fost refăcute şi au mai păstrat prea puţin din arhitectura originală.
Dacă în urmă cu 100 de ani italienii şi austriecii veneau în România pentru a lucra în construcţii, astăzi românii construiesc în Occident.
Numai din Mălini lucrează în străinătate peste 2.000 de oameni, iar din tot judeţul câteva zeci de mii. Printre ei şi dr. Anastasie Olaru, emigrat în Essen, considerat de specialişti unul dintre cei mai buni constructori din Germania.
Acasă, la Suceava, după 1990 s-au construit din temelii podurile de la Ştirbăţ, de la Siminicea şi de la Bilca, ultimul cu fonduri europene, prin programul SAPARD, iar drumurile arată ca după bombardament.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Cele mai tari poduri din judeţ, construite de italieni la Mălini.
 Vizualizări articol: 2407 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 4.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 4.0 din 4 voturi
Cele mai tari poduri din judeţ, construite de italieni la Mălini4.054

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   LIMBAJ DE ZIARIST trimis de
( 1 sep 2009, 19:32:42
TARI = TRAINICE ??

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei