Mulţi tineri ca mine, ca tine, au poate idei de afaceri rezonabile, dar nu au curajul de a investi. Poate nu curajul de a investi bani (pe care poţi să-i pierzi dacă managementului se dovedeşte a fi prost) ci curajul de a investi timp şi nervi. Nervi în primul rând cu sistemul birocratic, apoi cu angajaţii s.a.m.d. Înainte de toate, înainte de sistemul birocratic, de hârtii şi dureri de cap, trebuie să te gândeşti bine dacă îţi place ideea care ţi-a venit şi dacă eşti dispus să te trezeşti dimineaţa cu gândul la afacerea ta. Daca răspunsul este DA, gândeşte-te la un plan de afaceri, la ceea ce vinzi (produs sau servicii), cui îi vinzi (care este piaţa de desfacere,) şi în ce mod vei vinde (distribuţie). Şi, nu în ultimul rând, la MARKETING. Am subliniat marketing pentru că este cel mai important. Mulţi vor spune că în aceste vremuri, de criză, marketingul trebuie tăiat din cheltuieli, şi ce rost are acest marketing când eu nu am încasări. Cred că este cea mai proastă idee pe care o poate avea un întreprinzător sau un om de afaceri. Când mă refer la marketing, nu mă refer la cel clasic, făcut ca la carte. Mă refer la un marketing mai inovativ, mai de creaţie şi bineînţeles cu bani putini, căci asta caută toată lumea, ieftin. Marketing nu vom putea face niciodată gratis. Totul costă pe lumea asta. Când vorbesc de marketing inovativ, de creaţie, nu mă refer la firmele din Suceava, sau firmele în general care şi-au expus pe toţi stâlpii din oraş bannere, afişe şi alte materiale publicitare, de nu mai poţi “respira”. Vezi de jur împrejur publicitate dar nu iţi sare nimic ochi, nimic nu iese în evidenţă din amalgamul de culori şi materiale folosite. Nu la acest mod de publicitate mă refer. Mă gândesc tot timpul la soluţii inovatoare, ceva nou, ceva care să iasă în evidenţă. Un alt mod de management, de marketing, o altă viziune. E timpul ca Suceava să vadă altfel de marketing. Sper!
Antonio Robert UNGURIANU