De multe ori, alegerea unui trainer este realizată de manageri, după criterii nu tocmai în conformitate cu nevoile reale ale firmelor sau cu profesionalismul formatorilor. În această conjunctură financiară critică este bine ca banii investiţi în training-uri să se regăsească, mai mult ca oricând, în calitatea şi utilitatea proceselor de instruire.
Astfel, vă oferim câteva sugestii care să vă ajute în alegerea unui trainer potrivit pentru firma dumneavoastră:
Traineri adecvaţi nevoilor firmei.
Participanţii devin mult mai receptivi atunci când trainer-ul are experienţă în domeniul în care activează firma. Este bine ca în timpul şedinţelor de training să se folosească termeni şi situaţii cunoscute lor. În astfel de circumstanţe, trainer-ul poate face de multe ori legături între aspectele puse în discuţie şi cazuri reale din viaţa profesională a participanţilor.
Utilizează mai multe sesiuni.
Un manager bun va opta pentru traineri care utilizează mai multe sesiuni în procesul de instruire. S-a constatat faptul că oamenii asimilează mult mai bine informaţiile dacă acestea sunt prezentate în mai multe şedinţe şi nu toate odată. Între sesiuni, participanţii au suficient timp pentru a analiza şi aplica cele învăţate.
Foloseşte principiile învăţării active.
O modalitate des întâlnită în programele de training este cea prin care informaţiile sunt prezentate participanţilor folosindu-se exemple din viaţa reală, studii de caz cunoscute, prezentări. În astfel de condiţii, cei instruiţi vor asimila mult mai bine subiectele aflate în discuţie. Pentru a asigura reţinerea conţinutului informaţiilor prezentate se vor folosi, pe lângă exemple, exerciţii şi simulări.
Utilizează metode de prezentare diverse.
Sunt oameni care au memoria vizuală foarte bună şi acestora le este mult mai uşor să reţină şi să înveţe dacă informaţiile sunt oferite pe suport power point. Din acest motiv, proiecţiile şi clip-board-ul nu trebuie să lipsească din materialele prezentării. Alţi participanţi reţin în momentul în care li se oferă un exemplu sau dacă discută un studiu de caz. Astfel, trainer-ul trebuie să aibă abilităţi de comunicare şi să acorde atenţie varietăţii de stiluri de învăţare necesare grupului pe care îl instruieşte.
Foloseşte feed-back-ul.
Pe toată perioada sesiunii, participanţilor trebuie să li se asigure condiţiile necesare pentru a nota ceea ce le este util lor. Prin notarea aspectelor importante le va fi mult mai uşor atât să internalizeze informaţiile cât şi să revină asupra lor mai târziu. De asemenea, participanţii ar trebui să primească o documentaţie - suport care să conţină informaţii legate de cele discutate în sesiunea de training: informaţii schematizate, metode, cazuri, reguli etc.
Păstrarea legăturii.
Este foarte important ca şi după terminarea sesiunii de training să existe o legătură între trainer şi membrii grupului. Astfel, după o perioadă de timp în care se pot monitoriza schimbările, drept consecinţe ale instruirii, trainer-ul poate lua legătura cu membrii grupului pentru a compara situaţia iniţială cu cea actuală şi pentru a corecta aspectele stagnante, la nivelul modelării abilităţilor de lucru.
Mihai MOISOIU
Trainer.
Psiholog psihologia muncii – organizaţională.