Moda anilor \'40, din Parisul care sfida ocupaţia germană prin strălucirea sa, dată de ţinutele cu umeri accentuaţi, genţile uimitoare şi sandalele cu platforme, a cucerit şi designerii contemporani, care propun ţinute similare pentru perioada de recesiune, informează New York Times.
Ţinutele feminine şi în acelaşi timp austere din cel de-al Doilea Război Mondial, ce au o anumită "inocenţă a materialelor", sunt la fel de actuale şi astăzi, în toate marile capitale ale lumi, afectate de recesiune, dar nu lipsite de farmec.
În perioada războiului, hainele se remarcau prin designul "strict" al jachetelor, rochiile înflorate, pălăriile capricioase, buzele colorate în roşu sângeriu şi pantofii confecţionaţi din orice alt material decât pielea. Moda devenise, în Parisul anilor \'40, o formă de a a sfida nazismul şi un pact secret cu cei care purtau în secret banderola înscripţionată cu "R" - Rezistenţa.
În Parisul contemporan, o expoziţie care a avut loc lângă Gara Montparnasse, intitulată "Accesorii de modă din perioada Ocupaţiei 1940-1944", sugerează că, în această perioadă, "R" vine de la "recesiune". Mai mult decât să exprime o situaţie economică dificilă, recesiunea a scos din nou la suprafaţă eleganţa utilitară şi creativitatea aproape naivă, tendinţe definitorii pentru acest sezon.
Expoziţia, prezentată de muzeul Galliera, face referire la un aspect sensibil din istoria Franţei - patriotismul subtil al sandalelor din piele întoarsă, decorate cu simboluri ale Aliaţilor sau nasturii albi, roşii şi albaştri cusuţi pe sacouri, vine să demonstreze că moda este mai puţin frivolă decât s-ar crede în general.
De asemenea, la muzeul Jean Moulin, o altă colecţie, intitulată "Accesorii şi artefacte: Viaţa femeilor în Paris 1940-1944", vine să sprijine aceeaşi idee a luxului, care nu poate fi veritabil în absenţa discreţiei. Colecţia prezentată include şi obiecte mai preţioase, precum câteva eşarfe Hermes, care se purtau legate de baierele genţilor.
O altă perioada importantă în istorie sunt anii \'70, când industria modei revenea la strălucire după recesiunea din anii \'60. Ţinutele Yves Saint Laurent din acea perioadă, rămase o sursă de inspiraţie pentru toţi tinerii designeri, se remarcau prin linia amplă a umerilor, turbane şi sandale cu platformă.
Totuşi, Yves Saint Laurent avea să le mărturisească jurnaliştilor, mult mai târziu, că aceste ţinute au fost inspirate de cele purtate de mama sa în perioada războiului.
În prezent, într-o lume afectată la scară globală de recesiune, care pare că ameninţă şi cele mai sigure instituţii, moda încă mai învaţă din propria sa istorie. Mesajul expoziţiei de la Paris, dincolo de a face o referire evidentă la cel de-al Doilea Război Mondial, este o manieră de sărbători eleganţa, bunul gust şi creativitatea, care au reuşit mereu să depăşească chiar şi cele mai dificile situaţii. Aparent moda vrea să dovedească economiştilor că necesitatea este cea mai importantă sursă a creativităţii.