BBC a primit o amendă record de aproximativ 500.000 de euro de la corpul de control al audiovizualului britanic, Ofcom, pentru că şi-a indus în eroare audienţa, falsificând mai multe apeluri telefonice care desemnau câştigători pentru diverse concursuri, informează BBC News Online.
"BBC şi-a dezamăgit audienţa, inventând câştigători ai concursurilor, organizându-le necinstit", au declarat reprezentanţii Ofcom, care au dat grupului o amendă de 500.000 de euro, sumă record pentru BBC.
Telespectatorii mai multor emisiuni difuzate de BBC au fost invitaţi să sune pentru a participa la diferite concursuri, ai căror câştigători erau deja aleşi. Emisiunile erau înregistrate, astfel încât nimeni nu putea câştiga în direct.
Reprezentanţii BBC au declarat, într-un comunicat, că acceptă amenda. "Ofcom a recunoscut că nici BBC şi nici un membru al colectivului companiei nu a câştigat bani de pe urma acestor scăpări editoriale grave. Nu trebuie să ne complacem în această situaţie, ci să rămânem atenţi, pentru a putea recâştiga încrederea publicului nostru", se mai arată în comunicat.
Aceştia au mai spus că problema a fost tratată foarte serios, că îşi cer scuze public şi că vor realiza un plan de gestionare a consecinţelor, care include un program de training pentru 19.000 de angajaţi, îndrumări speciale pentru realizatorii de programe ce cuprind competiţii şi un regulament de conduită mai strict.
Emisiunile amendate au fost: "Comic Relief" (difuzată pe BBC One, în martie 2007) - 57.000 de euro, "Sport Relief" (difuzată pe BBC One în iulie 2006) - 57.000 de euro, "Children in Need (difuzată pe BBC One Scotland în noiembrie 2005) - 44.000 de euro, "TMi" (difuzată pe BBC Two şi CBBC în septembrie 2006) -60.000 de euro, "Liz Kershaw Show" (difuzată pe BBC 6 Music din mai 2005 până în ianuarie 2006) - 146.000 de euro, "Jo Whiley Show" (difuzată pe BBC Radio 1 din 20 aprilie până pe 12 mai 2006) - 95.000 de euro, "Russell Brand" (difuzată pe BBC 6 Music în aprilie 2006) - 22.000 de euro şi "Clare McDonnell Show" (difuzat pe BBC 6 Music din septembrie 2006) - 22.000 de euro.
Pe 17 iulie 2007, Ofcom a amendat BBC cu aproximativ 60.000 de euro, pentru ca a falsificat câştigătorul unui concurs inclus într-o emisiune în direct. Drept consecinţă, BBC a suspendat ulterior toate concursurile, după ce, în urma unei anchete, a ieşit la iveală faptul că au fost mai multe apeluri telefonice false pe perioada aceleiaşi luni.
Drept urmare, corporaţia britanică a stabilit, în luna noiembrie 2007, un regulament pentru toţi participanţii la concursurile de pe posturile TV, radio şi de pe internet.
În luna ianuarie a acestui an, emisiunile prezentatorilor Russell Brand şi Jo Whiley au fost în centrul unui alt scandal privind telefoanele false din concursurile emisiunilor radio. Ascultătorii erau invitaţi să participe prin telefon, în direct, la concursuri ale posturilor de radio BBC 6 Music şi Radio 1, însă emisiunile erau înregistrate.
Alte show-uri TV ale BBC caracterizate ca având "serioase probleme editoriale" au fost "Saturday Night Takeaway", "Gameshow Marathon" şi "Soapstar Superstar".