Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
vineri, 9 nov 2007 - Anul XII, nr. 265 (3639)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,971 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,5892 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

Simbol decăzut

Turcii pierd treptat gustul pentru cafeaua care i-a făcut celebri

O ceaşcă de cafea turcească, tare, amară şi neagră, este pentru mulţi un simbol al tradiţiei turceşti şi, totuşi, mulţi turci preferă cappuccino importat, cafea cu lapte sau ceai.

Cafeaua tradiţională, fiartă încet într-un ibric special şi servită în ceşcuţe, cu puţină spumă deasupra, este cunoscută în zonă încă din secolul al 16-lea. Este un ritual şi necesită mult timp pentru preparare.

Totuşi, cafeaua turcească nu se mai potriveşte cu ritmul trepidant al vieţii moderne. Tinerii turci, ca şi tinerii din alte ţări ale lumii, se mulţumesc mai degrabă cu un cappuccino, espresso  sau double mocha macchiato de la cafenelele marilor companii pe lângă care trec în drum spre serviciu.

Unii văd în această tendinţă o dovadă că Turcia s-a fragmentat din ce în ce mai mult şi că a adoptat multe obiceiuri vestice. Alţii spun că ceaiul – dulce, negru, servit în pahare de sticlă subţire – este „mai turcesc” decât cafeaua.

Hamdi Akan, un fan al cafelei şi profesor de medicină la Universitatea din Ankara, a cărui pasiune pentru această băutură l-a determinat să creeze un site dedicat ei - www.kahve.gen.tr – nu este impresionat de noile tendinţe.

Un sondaj realizat online de Akan sugerează că din ce în ce mai mulţi oameni cred că ceaiul – mai ieftin, cultivat local şi promovat de marii producători – reflectă mai bine cultura turcească decât cafeaua.

 

Piaţa de ceai, în creştere

 

Cantitatea de cafea importată anual din Brazilia pentru tradiţionala cafea turcească a rămas aceeaşi, 9.000 tone metrice, în ultimii 45 de ani, deşi populaţia Turciei s-a dublat, ajungând la 74 de milioane de oameni.

Cantitatea de ceai consumată anual a crescut la 220.000 de tone metrice, anul trecut, de la 150.000, în urmă cu cinci ani.

„Piaţa de ceai este în continuă creştere. Jucătorii privaţi intră pe piaţă şi campaniile publicitare contribuie şi ele la creşterea consumului de ceai”, a declarat Huseyin Keles, director la compania de stat de ceai Caykur.

Anual, Turcia produce 180.000 de tone metrice de ceai şi importă 40.000 de tone metrice.

Consumul de cafea este limitat la ocazii speciale. Când un cuplu doreşte să-şi căsătorească fiul, ritualul cafelei dă părinţilor o şansă de a-şi exprima sentimentele faţă de viitoarea mireasă. Dacă spun lucruri frumoase despre cafeaua preparată de aceasta, înseamnă că îi aprobă calităţile de bucătăreasă.

Tradiţie. Într-un efort de a retrezi interesul turcilor pentru cafeaua tradiţională, unele companii au reactivat obiceiul vechi al ghicitului în cafea.

În mod tradiţional, turcii întorc ceaşca cu fundul în sus după ce au terminat băutura. Tiparul rezultat în zaţ deţine cheia viitorului respectivei persoane, spune tradiţia.

Multe cafenele, precum Cafe Orti, au în prezent angajaţi specializaţi în ghicitul viitorului. Femeile, în general, sunt mai interesate de acest aspect decât bărbaţii.

Akan, într-o încercare de a stopa declinul cafelei tradiţionale, a cerut guvernului să oblige toate lanţurile de cafenele să aibă în meniu şi cafea turcească originală, dar recunoaşte că nu poţi forţa clienţii să o cumpere.

„Oamenii nu vor comanda, probabil, cafea turcească dacă merg la cafenelele Starbucks, deşi compania oferă o astfel de băutură. Lipsa de diversificare a cafelei turceşti este marea problemă. Nu poţi servi cafeaua turcească cu diferite arome”, a declarat Akan.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Turcii pierd treptat gustul pentru cafeaua care i-a făcut celebri.
 Vizualizări articol: 651 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Turcii pierd treptat gustul pentru cafeaua care i-a făcut celebri0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Alte titluri din Fapt divers

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei