Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
marţi, 14 oct 2008 - Anul XIII, nr. 242 (3923)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9764 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6687 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

Propunere legislativă

Fără introduceri sau majorări de comisioane pe durata unui credit

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a iniţiat un proiect de ordonanţă de urgenţă care reglementează relaţia dintre clienţi şi bănci, stabilind ca băncile să nu poată introduce sau mări comisioanele pe durata derulării unui contract, iar dobânda să fie calculată transparent.

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), secretarul de stat Dan Vlaicu, a declarat că propunerea legislativă este necesară în condiţiile în care tot mai mulţi români solicită împrumuturi băncilor, iar numărul reclamaţiilor înregistrate de instituţie pe acest segment al serviciilor a ajuns la aproximativ 1.300 de la începutul anului.

 

Reclamaţii de la clienţii băncilor

Clienţii au reclamat faptul că băncile modifică dobânzile în mod unilateral fără a-i notifica sau fără a-i anunţa pe ce bază exact se modifică, comisioanele se majorează pe parcursul contractului fără a fi informaţi sau se introduc în contract altele noi, fiind nemulţumiţi totodată şi de unele costuri nejustificate la tranzacţiile bancare, a precizat Dan Vlaicu.

Preşedintele ANPC a subliniat că proiectul de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind protecţia consumatorilor care reglementează activitatea băncilor va intra în vigoare cel mai probabil de la 1 ianuarie 2009, la 60 de zile după publicarea în Monitorul Oficial.

"Credem că de la 1 ianuarie 2009 aceste reglementări vor funcţiona pentru toţi clienţii", a spus Vlaicu.

Acesta a arătat că sunt cazuri în care clienţii băncilor obţin un credit cu o anumită dobândă şi comisioane atractive, pentru ca acestea să se modifice la scurt timp în condiţii netransparente.

"Mai ales în cazul creditelor de consum există o clauză care spune că dobânzile şi comisioanele se pot modifica unilateral de către bancă în funcţie de modificările apărute pe piaţa financiar-bancară, ceea ce înseamnă că acestea se pot modifica după bunul plac al băncii", a spus Vlaicu.

 

Dobânda variabilă, reglementată

Potrivit actului normativ, dobânda variabilă se va modifica pornind de la indici de referinţă, ori ai pieţei monetar-bancare, cum ar fi Euribor, ori ai băncii, adică dobânda de bază a băncii.

Vlaicu a precizat că dobânda va fi formată din indicele de referinţă, plus un anumit număr de puncte care reprezintă marja de risc sau de profit a băncii. Această marjă nu se modifică pe parcursul contractului, putând fi modificat doar indicele de referinţă, a precizat preşedintele ANPC.

"La creditele de consum în lei exista acea decizie unilaterală a băncii de modificare a dobânzii şi nu se ştia cum se va modifica dobânda. Acum va exista acest indice de referinţă foarte clar şi vom şti că dobânda noastră variază ori în funcţie de Euribor sau de alt indice de referinţă, sau în funcţie de dobânda de bază a băncii, care este o dobândă fixă pentru clienţii persoane fizice. Dacă Euribor fluctuează, se va modifica şi dobânda noastră, dacă banca modifică dobânda de bază după bunul plac, se scumpesc toate produsele bancare pe care le oferă şi nu va mai fi o bancă atractivă", a explicat preşedintele ANPC.

O altă prevedere a proiectului de reglementare a creditării se referă la comisioanele bancare.

 

Introducerea de comisioane, interzisă

Astfel, proiectul de act normativ interzice introducerea de noi comisioane şi majorarea celor existente în contract.

De asemenea, clienţii trebuie informaţi corect în faza precontractuală. Astfel, la cererea oricărei persoane banca este obligată să ofere contractul tip pentru acel produs de credit şi o simulare de costuri, pentru ca fiecare client că aibă posibilitatea de a le analiza.

"Erau situaţii în care clientul semna contractul la bancă, îl citea sau nu şi după două săptămâni primea contractul şi graficul de rambursare a creditului prin poştă, când înţelegea că s-a angajat la condiţii de rambursare costisitoare pentru el. Aceste lucruri nu sunt permise. Nu exista o obligaţie pentru bănci de a oferi la cerere o simulare de costuri. Băncile de bună credinţă informau corect clienţii privind aceste costuri, altele nu", a adăugat Vlaicu.

 

Reglementări pentru reclamele la credite

Actul normativ reglementează şi felul în care ar trebui să arate reclamele la creditele bancare. Sunt spoturi în care se prezintă o dobândă avantajoasă, iar jos, în subtext, este scris foarte mic cât reprezintă DAE şi ce alte comisioane mai există, a explicat Vlaicu.

Potrivit proiectului, când se face publicitate la un produs bancar, toate costurile trebuie să apară scrise cu aceeaşi mărime de caracter. În plus, toate actele care se încheie în momentul în care un client vrea un credit trebuie să fie scrise cu caractere de minim 10, "pentru că erau foarte multe situaţii în care contractele erau scrise foarte mic, iar clienţii nu le puteau citi", a mai spus Vlaicu.

"Atunci când se modifică dobânda, în condiţiile contractului, clienţii trebuie să fie notificaţi astfel încât să ştie ce sume să plătească la rate. Pentru că se întâmpla ca o bancă să mărească dobânda sau comisioanele fără să îi anunţe. Era afişat acest lucru doar la sediul bancii, clientul nu vedea şi peste o lună afla că are de plătit penalităţi", a adăugat Vlaicu.

În plus, dacă o bancă vrea să modifice clauzele contractului, clientul trebuie informat cu 30 de zile înainte. Mai mult, clientul poate accepta sau refuza acest lucru, caz în care poate restitui creditul fără plata comisionului de rambursare.

Amenzile pe care băncile le-ar putea plăti în cazul nerespectării acestor reguli sunt cuprinse între 5.000 şi 50.000 de lei.

 

Bănci amendate

Preşedintele ANPC declara în iulie că în ultimele luni specialiştii instituţiei şi inspectori ai Inspectoratului Teritorial pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti - Ilfov au verificat 20 de instituţii bancare.

În urma acestor controale, 14 bănci au fost sancţionate pentru încălcarea drepturilor consumatorilor, valoarea amenzilor fiind de 150.000 de lei.

Acesta preciza că au fost amendate Banca Românească, BCR, ABN AMRO Bank, Volksbank, Credit Europe Bank, Unicredit Tiriac Bank, Piraeus Bank, Raiffesen Bank, BRD-Groupe Societe Generale SA, CEC SA, Bancpost SA, OTP Bank România SA, Libra Bank, Carpatica.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Fără introduceri sau majorări de comisioane pe durata unui credit.
 Vizualizări articol: 541 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fără introduceri sau majorări de comisioane pe durata unui credit0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Economic national

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei