România va transmite Comisiei Europene (CE), până în luna februarie a anului 2008, modificările aduse legislaţiei privind taxa auto, dar Guvernul apreciază că nu există o bază legală pentru returnarea banilor încasaţi până în prezent, a declarat, ieri, ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian.
"Cei care au plătit taxa auto au plătit-o în baza unei legislaţii existente. Nici o instanţă nu a stabilit că măsura nu a fost în spiritul reglementărilor UE. Guvernul nu are bază legală să dea sumele înapoi. Eventuala returnare a sumelor plătite până acum se va face numai în baza unui temei legal", a spus Vosganian.
Comisarul european pentru taxe Laszlo Kovacs a declarat, săptămâna trecută, că şi în cazul în care procedurile de infringement se opresc înainte să se ajungă la Curtea Eeuropeană de Justiţie, autorităţile române ar trebui să dea garanţii că vor da banii înapoi, în caz contrar procedurile urmând să fie continuate.
Modificări.
Ministrul Finanţelor a reafirmat, ieri, că Guvernul va modifica taxa de primă înmatriculare, prin ordonanţă de urgenţă pentru corelarea nivelului acesteia cu valoarea de piaţă a maşinii, urmând să să fie redefinit termenul de maşină nouă şi să fie introdusă o procedură de contestare pentru persoanele care se consideră nedreptăţite.
El a precizat că Executivul nu-şi modifică punctul de vedere în legătură cu menţinerea taxei auto şi a explicat că nivelul acesteia este unul dintre cele mai reduse din UE, fiind aproape de zece ori mai mic comparativ cu taxa percepută în Ungaria.
Poziţia CE.
Comisia Europeană a trecut pe 28 noiembrie la a doua etapă a procedurii de infringement împotriva României în cazul taxei de primă înmatriculare, autorităţile având la dispoziţie două luni pentru a se conforma solicitărilor Executivului, care va înainta, în caz contrar, o plângere la Curtea Europeană de Justiţie.
Executivul european a argumentat decizia prin faptul că reglementările în vigoare sunt discriminatorii în cazul autoturismelor second-hand importate din alte state ale blocului comunitar, potrivit unui comunicat al Comisiei Europene.
Ministrul Economiei şi Finanţelor a reafirmat că discuţiile vor continua cu reprezentanţii Comisiei în vederea soluţionării acestei situaţii şi a evitarii unui proces la Curtea Europeană de Justiţie.
Se reiau discuţiile.
Astfel, reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor vor relua, începând de săptămâna viitoare, discuţiile tehnice legate de modalitatea de aplicare, care trebuie sa fie în concordanţă atât cu obiectivul de protecţie a mediului, cât şi cu reglementările comisiei în materie de taxare şi impozitare.
"Introducerea taxei auto nu a avut ca obiectiv maximizarea veniturilor bugetare. Contribuţia la buget este marginală. Obiectivul nu este de natură fiscală, ci de natură ecologică. În 2007 parcul de maşini s-a întinerit cu circa 300.000- 350.000 de vehicule, din care două treimi sunt noi", a spus Vosganian.
El a mai arătat că la începutul deceniului următor ar putea exista o taxă unică la nivelul UE pentru impozitarea maşinilor care nu corespund cerinţelor europene de mediu.
Taxa de primă înmatriculare a fost introdusă la începutul acestui an, când au fost eliminate accizele plătite la importul şi achiziţia autoturismelor de pe piaţa internă. Taxa se calculează în funcţie de capacitatea motorului, de standardele de emisii şi de vechimea autovehiculului.