Obștea Sfintei Mănăstiri Dragomirna, Uniunea Artiştilor Plastici (UAP) - Filiala Suceava, Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu” Suceava şi Asociaţia „Artă şi Umanitate”, cu binecuvântarea Înalt Preasfințitului Arhiepiscop Pimen,au organizat miercuri, la Galeria de Artă „Ion Irimescu” din municipiul Suceava, vernisajul expoziţiei cu genericul „Icoana de la meşteşug la mărturisire”.
„Hrană duhovnicească”
Expoziţia găzduită de galeria de artă suceveană constituie, aşa cum a spus la deschidere artista plastică Lucia Puşcaşu, preşedintele UAP - Filiala Suceava, „prima acţiune de colaborare a filialei artistice sucevene cu atelierul de minunăţii al Sfintei Mănăstiri Suceviţa”, atelierul „Mitropolit Anastasie Crimca”, înfiinţat cu câţiva ani în urmă.
Stavrofora Macrina Săuciniţanu, stareţa Mănăstirii Dragomirna, care a rânduit ca evenimentul să înceapă cu o rugăciune (întrucât, prin această expoziţie, „duhul mănăstiresc a fost adus în afara mănăstirii”), a spus că este cea de-a patra expoziţie care prezintă produsele artistice realizate în Atelierul „Mitropolit Anastasie Crimca”. Este vorba de 38 de icoane pictate pe lemn, 13 miniaturi copiate după manuscrisele lui Anastasie Crimca şi păstrate în muzeul mănăstirii şi câteva ouă pictate, „hrană duhovnicească” menită să ne fie de folos în aceste zile în care ne pregătim pentru Marele Praznic al Învierii Domnului.
„Toate icoanele au legătură cu icoana cea mare a Mântuitorului”
Pr. Vasile Baltag, consilierul administrativ al Arhiepiscopiei Sucevei şi Rădăuţilor, a spus că icoana care reprezintă „transfigurarea nevăzutului”, ne prezintă „o altă realitate” şi este „o expresie a frumosului” care are „rolul predicatorial, al cuvântului rostit”.
„Fiecare imagine zugrăvită în icoană - a subliniat el - are corespondent în Sfânta Scriptură şi ne prezintă lumea pe care ar trebui să o căutăm mai mult”.
Pr. Lucian Mocrei a spus, la rândul său, că „toate icoanele au legătură cu icoana cea mare a Mântuitorului”, accentuând faptul că „chipul Mântuitorului este începutul fiecărei icoane”.
El a reliefat că „harul lui Dumnezeu nu încetează a lucra în Biserică” şi că „adevăratele icoane sunt cele realizate în atelierele mănăstireşti”.
„Pictarea icoanelor este, deopotrivă, un efort artistic şi un efort religios plin de rugătoare osârdie”
O prezentare mai amplă a expoziţiei, cu accent pe modalităţile stilistice de realizare a icoanelor, a făcut artista plastică prof. Camelia Rusu Sadovei, fondatoarea secţiei Conservare-Restaurare din cadrul Colegiului de Artă „Ciprian Porumbescu” Suceava.
„Pictarea icoanelor - a spus ea - este, deopotrivă, un efort artistic şi un efort religios plin de rugătoare osârdie. Este, din perspectivă evanghelică, unirea voinţei proprii cu voinţa divină, iar sinergia celor două componente, divinul şi umanul, naşte limbajul prin care se descoperă lumii taina veacului ce va să vină”.
„Îmbinarea măiestriei tehnice - a încheiat ea - cunoaşterea problemelor de culoare, desen, compoziţie, în rigoarea artistică deja cunoscută, cu o perspectivă nu doar estetică ci şi eclesială, prin practica liturgică, este una dintre cele mai înalte şi profesionale modalităţi de a aduce în mijlocul credincioşilor icoana, în adevăratul sens al cuvântului”.
„Ne plecăm în faţa măicuţelor care au realizat aceste icoane”
Icoanele expuse executate în Atelierul „Mitropolit Anastasie Crimca” al Mănăstirii Dragomirna au fost realizate, aşa cum a precizat stavrofora Macrina Săuciniţanu, „de sora Daniela Moraru, sora Elisabeta Schipor, rasofora Gabriela Asavei și monahia Ambrozia Rugină”, cu „ascultarea de a mărturisi credința ortodoxă prin imagine, prin linie și culoare”.
„Ne plecăm în faţa măicuţelor care au realizat aceste icoane”, a spus la final artista plastică Lucia Puşcaşu.