Fundaţia Löwendal, în parteneriat cu Primăria oraşului Gura Humorului şi Muzeul Obiceiurilor Populare din Bucovina, prezintă pe simezele muzeului humorean, în intervalul 25 iulie - 31 august, expoziţia cu genericul „George Löwendal - Dialoguri estetice bucovinene”.
„Pictorul Bucovinei” a revenit în arealul care i-a fost atât de drag şi-n care şi-a petrecut „ultimele vacanţe de vară ale vieţii”
La vernisajul expoziţiei, care a avut loc săptămâna trecută, eveniment care a debutat prin sunetul flautului fermecat al maestrului Nicolae Maxim, prim-solist al Filarmonicii „George Enescu” din Bucureşti, Elvira Romaniuc, directorul instituţiei muzeale humorene, a subliniat faptul că avem de-a face cu „o expoziţie în oglindă”, întrucât, cu câteva zile în urmă, Fundaţia Löwendal a deschis la Muzeul de Artă din Cernăuţi o expoziţie de aceeaşi amploare.
Expoziţia de la Gura Humorului, care este cea de-a treia manifestare dedicată polivalentului artist (pictor, poet, arhitect, scenograf, actor, maestru de balet...) George baron Löwendal (1897-1964) în urbea de la limita estică a Obcinelor Bucovinei, etalează circa 100 de lucrări (pictură, grafică, schiţe de scenografie) aparţinând fundaţiei care se îngrijeşte de opera celui despre care acad. Răzvan Theodorescu spunea că a fost „un fenomen în felul său şi un unicat”.
Ariadna Avram, nepoata artistului cu sânge albastru (genealogia familiei menţionează legătura cu familia regală daneză) şi preşedinta fundaţiei, a spus de la bun început că această „ofensivă artistică” în spaţiul bucovinean îşi propune să-l readucă pe cel care a fost supranumit „pictorul Bucovinei” în arealul care i-a fost atât de drag şi-n care şi-a petrecut „ultimele vacanţe de vară ale vieţii”.
Ariadna Avram, care a precizat că în anul care urmează, când se va împlini o jumătate de veac de la trecerea în veşnicie a bunicului său, şi-a propus să-i itinereze lucrările prin Europa, în mod deosebit în spaţiul scandinav, dar şi la Petersburg şi la Kiev, şi-a exprimat dorinţa de a deschide o filială a fundaţiei în perimetrul bucovinean, de ce nu chiar la Gura Humorului.
George baron Löwendal, „un personaj fabulos, care a făcut de toate atât în lumea teatrului, cât şi în lumea artelor vizuale”
Criticul de artă ieşean prof. univ. dr. Petru Bejan, care în prima zi a lunii iulie a acestui an a participat la prima sa întâlnire cu lumea artelor plastice sucevene (la vernisajul unei expoziţii de grafică de şevalet, prezentată pe simezele City Gallery, din incinta Shopping City Suceava), a revenit în zonă pentru a descoperi la Gura Humorului, aşa cum a mărturisit el, „un artist despre care nu s-a vorbit foarte mult în ultima vreme, un personaj fabulos, care a făcut de toate atât în lumea teatrului, cât şi în lumea artelor vizuale”.
„Pictorul Bucovinei, aşa cum a fost el supranumit - a spus Petru Bejan - ataşat sufleteşte de această regiune, a căutat şi a pictat personaje expresive, portretul fiind slăbiciunea lui”.
Criticul de artă ieşean a remarcat totodată în expoziţia de la Gura Humorului o serie de lucrări „în care vedem pulsul avangardei”, lucrări în care „putem găsi adevărata lui modernitate”.
„A fost un ctitor - a subliniat el - a făcut primul teatru de marionete din regat, iar şevaletul a fost pentru el un fel de scenă, a avut notorietate şi s-a bucurat de prestigiu încă din timpul vieţii, iar acum, putem spune că George baron Löwendal a revenit în atenţia lumii graţie nepoatei sale şi fundaţiei pe care ea a înfiinţat-o”.
De fapt, aşa cum a spus la final Elvira Romaniuc, citându-l pe academicianul Dimitrie Vatamaniuc, „nimeni nu putea să facă mai mult pentru Löwendal decât nepoata sa”.