Dirijorul şi compozitorul Emil Havriliuc, consultant artistic în cadrul Centrului Cultural Bucovina, va lansa în curând o nouă carte, care, alături de cea precedentă (intitulată „Folclor instrumental din nordul Moldovei”), îi conturează preocuparea editorială.
Romanţe, lieduri şi cântece din perioada interbelică
Cartea, care cuprinde romanţe, lieduri şi cântece din perioada interbelică, acordă atenţie, pe de o parte, aşa cum spune autorul, „unui gen muzical (romanţă & lied) despre care nu s-a scris în această zonă, care predispune la meditaţie, adresat cu precădere celei de-a doua vârste”, iar pe de altă parte valorifică, în afara creaţiei proprii, o serie de cântece din perioada interbelică, „cântece patriotice, creaţii ale unor compozitori anonimi care merită să fie cunoscute”.
Titlul cărţii „Drum fără sfârşit” vizează o romanţă compusă de Emil Havriliuc, pe versurile lui Ion Drăguşanul, piesă laureată la ediţia din 2011 a Festivalului-concurs „Crizantema de Aur” de la Târgovişte.
Romanţe dedicate memoriei soţiei, închinate mamei şi târgului vechi al Sucevei
Romanţele şi liedurile sunt tratate, aşa cum spune compozitorul, „într-o manieră mai modernă, atât în armonie cât şi în aranjamentul pentru pian” (care are rol orchestral).
Romanţele sunt pe texte de Ion Drăguşanul, Marin Voican-Ghioroiu, Ştefan Octavian Iosif, Mariana Mănuşoiu şi Marcel Mureşeanu.
Câteva romanţe sunt generate de suferinţa pierderii soţiei (piesa „Dar vine iar o zi” este dedicată memoriei soţiei sale, Iulia, plecată prea devreme dintre cei vii), altele sunt închinate mamei, dar există şi o piesă nostalgică adresată târgului vechi al Sucevei (versuri Ion Drăguşanul).
„Adevărata înfăţişare a muzicianului Emil Havriliuc, cea de mărturisitor şi cea de compozitor”
Cântecele din perioada interbelică au fost culese de Emil Havriliuc la începutul anilor ’80 de la doi muzicanţi-zicălaşi din zonele Fălticeni şi Rădăuţi - Prut.
„Cei doi muzicanţi - aşa cum scrie Ion Drăguşanul într-un text introductiv al volumului intitulat „Adevărata înfăţişare a muzicianului Emil Havriliuc, cea de mărturisitor şi cea de compozitor” - beneficiază, pentru prima dată de recunoaştere şi de preţuire publică, atât prin publicarea cântecelor lor, cât şi prin sonorităţile vocilor lor inconfundabile, păstrate pe DVD-ul care însoţeşte cartea”.
Are în perspectivă o lucrare care vizează muzica de cameră şi muzica vocal-instrumentală
Cu sufletul luminat de satisfacţia publicării acestei cărţi, Emil Havriliuc, care, aşa cum spune Ion Drăguşanul, „şi-a legat numele pentru totdeauna de Ansamblul Artistic <Ciprian Porumbescu> din Suceava” (al cărui dirijor şi director a fost), are în perspectivă pentru publicare o lucrare care vizează muzica de cameră şi muzica vocal-instrumentală.
Are doar un regret pe care l-a mărturisit la final: faptul că toate demersurile sale pentru înfiinţarea unui Teatru Muzical la Suceava nu au avut succes.
„Suceava - subliniază el - este sub judeţul Vaslui din punct de vedere al instituţiilor de spectacol. Acolo este un ansamblu, dar există şi un teatru, la Bârlad”.
Cartea va fi lansată în luna octombrie, cu un micro-recital muzical
Cartea (redactor editorial Ion Drăguşanul, tehnoredactor Marius Ciurari, grafica de copertă Irina Ţibulcă), editată sub egida Consiliului Judeţean Suceava de Centrul Cultural Bucovina, va fi lansată în luna octombrie a.c., evenimentul cuprinzând în program şi un micro-recital muzical care-i va avea ca protagonişti pe mezzosoprana Viorica Daud-Corjan şi pe baritonul Cezar Mititiuc, acompaniaţi la pian de prof. Ionuţ Ciubotaru, de la Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu” Suceava