La Galeria de artă a Bibliotecii Bucovinei „I.G. Sbiera” s-a deschis vineri expoziţia de pictură cu genericul „Medeea şi porcul albastru”, realizată de Iorestina Stelianovna Florea.
„ O simbioză fericită între actorie, literatură şi activitatea de artist vizual”
Expoziţia, care constituie debutul plastic al tinerei care s-a remarcat până acum în arta actoriei şi în literatură, etalează cca. 35 de lucrări executate cu vopsele acrylice, precum şi o suită de schiţe din ciclul intitulat „Domnul Doldora de buzunare goale”, lucrări prin care, aşa cum a remarcat la vernisaj scriitorul şi pictorul Constantin Severin, autoarea încearcă „să cristalizeze o viziune personală în domeniul artelor vizuale”.
Prezentată ca făcând parte din „noua generaţie de copii teribili ai Bucovinei”, Iorestina Stelianovna Florea, care poate oferi un exemplu de „simbioză fericită între actorie, literatură şi activitatea de artist vizual”, reuşeşte prin această expoziţie să creeze „mituri personale”.
Un generic care „alătură tragedia greacă de video-clipul publicitar”
Cu o predispoziţie, cum a observat Angela Furtună, pentru „înscenare”, Iorestina Stelianovna Florea readuce pe scena artelor vizuale personaje din mitologie. Sub un generic aparent suprarealist, care, aşa cum a accentuat conf. univ. dr. I.C. Corjan, „alătură tragedia greacă de video-clipul publicitar”, sunt etalate lucrări „care transcend acestui titlu uşor infantil”.
Dacă, potrivit lui Constantin Severin, sunt câteva lucrări cu păpuşi care amintesc de Takashi Murakami, I.C. Corjan remarcă la autoarea „firavă ca o trestie” faptul că are „tărie de expresie” şi „putere de a convinge” şi se exprimă prin „tonuri puternice şi nuanţe vii” într-un „limbaj simplu, fără podoabe retorice”.
„Cu curaj, putere de muncă şi răbdare artistică să-şi continue visul de debut”
De fapt, aşa cum a accentuat I.C. Corjan, Iorestina Stelianovna Florea, „se apropie ca formulă de gândire plastică de Constantin Severin, prin „acelaşi sistem topologic de aşezare pe pânză, fără perspectivă şi fără redarea volumelor”.
Rămâne, cum a spus Constantin Severin, să-şi „rafineze tehnica de lucru” şi, aşa cum au îndemnat-o I.C. Corjan şi Angela Furtună, „cu curaj, putere de muncă şi răbdare artistică să-şi continue visul de debut”.
Actriţă şi scriitoare
Iorestina Stelianovna Florea s-a remarcat în arta actoriei interpretând mai multe roluri pe scenă în piese de teatru regizate de Octavian Jighirgiu, Bogdan Theodorescu, Ion Sapdaru, iar în literatură (după debutul literar care a avut loc în anul 2002 în volumul „Poveşti de la Bojdeucă”) ca autoare a volumului de teatru „Doldora de buzunare goale”, editat în anul 2004 de Grupul editorial „Crai Nou - Muşatinii - Bucovina Viitoare”.
Medeea, nepoata vrăjitoarei Kirke
Medeea (fiica mitică a regelui Colchidei, Aetes), care a devenit soţia lui Iason, căpetenia Argonauţilor (pe care l-a ajutat să obţină Lâna de Aur), defineşte în mitologie tipul de vrăjitoare inteligentă şi perfidă, neîntrecută în arta dozării otrăvurilor şi unguentelor magice, unguente care pot modifica irecognoscibil vârstele şi chipurile oamenilor.
Preoteasă a zeiţei Hekate (zeiţa lumii subterane a magiei şi vrăjitoriei), Medeea era nepoata vrăjitoarei Kirke, cea care i-a prefăcut temporar în porci pe Odysseus şi pe însoţitorii lui.