Odată cu prezentarea lucrărilor Salonului artiştilor plastici amatori din judeţul Suceava, la Muzeul Bucovinei au fost expuse, în premieră, câteva tablouri în ulei dedicate Revoluţiei Române, lucrări realizate de pictorul Nicolae Zepciuc.
„Democraţia din România în chip de fluture”
Trei tablouri de dimensiuni mari (150 x 90 cm, intitulate „Revoluţia la Timişoara”, „Revoluţia la Bucureşti” şi „În spatele teroriştilor este Lucifer”), realizate într-o formulă unitară, au avut ca model celebra lucrare “Guernica” a lui Pablo Picasso (prin care artistul a protestat acuzator la adresa războiului civil din Spania), compoziţiile (cu personaje cu chipuri diforme şi expresive, asemănătoare cu cele create de pictorul andaluz) sugerând atmosfera de panică şi derută din primele zile ale revoluţiei din decembrie 1989.
Alte două lucrări, expuse pe peretele opus, captează atenţia privitorilor printr-o scenă redată în manieră realistă (o secvenţă sumbră, cenuşie, cu tricolorul cu stema decupată fluturând în faţa Catedralei din Timişoara şi cu primii fulgi de nea care se aştern peste victimele revoluţiei) şi o lucrare simbolică, intitulată „Democraţia din România în chip de fluture” (sugerând cromatic forţele politice oponente: „aripa stângă” - FSN, „aripa dreaptă” - partidele din Convenţia Democratică...)
Şasiuri făcute din ramele portretelor oficiale din „epoca de aur”
Nicolae Zepciuc, care a fost extrem de impresionat de evenimentele din decembrie ’89, şi-a transpus emoţiile pe pânză.
Printr-o anumită împrejurare (lucra la renovarea sediului Sindicatelor din Suceava şi a găsit în pod o mulţime de tablouri cu portrete oficiale) a intrat în posesia unor rame din lemn lăcuit care încadrau chipul lui Ceauşescu, rame pe care le-a recuperat şi le-a transformat în şasiuri pentru pânzele sale.
Aşa că o parte din lucrările dedicate Revoluţiei Române expuse acum la Muzeul Bucovinei ascund sub suprafaţa pictată ramele unor portrete oficiale din „epoca de aur”.
Cu ani în urmă, când am văzut pentru prima dată aceste lucrări cu o tematică absolut inedită în plastica suceveană, Nicolae Zepciuc îmi spunea că-şi doreşte nespus să le expună. A venit, în sfârşit, şi timpul lor!