Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
miercuri, 10 nov 2010 - Anul XV, nr. 265 (4556)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,973 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6085 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

Amintiri din comunism – Ioan Pînzar

Fluxul memoriei

Unul dintre coşmarurile comunismului care mă mai bântuie sunt autobuzele sucevene, dar nu numai ele, ci şi cele IRTA, care te duceau pe teren.

Ani la rând, punctul de plecare al autobuzelor spre Burdujeni şi Iţcani era staţia de lângă Policlinică. Nu ştiu dacă cei care au lucrat ani în şir în lunca Sucevei uită uşor deplasarea de dimineaţă sau de la amiază. În primul rând, autobuzele, construite la Uzinele „Autobuzul” din Bucureşti, după concepţie pur românească, erau antiumane prin designul lor interior. Noi ţineau vreo lună, după care se stricau uşile şi scaunele. Suspensia era zero, motorul era în spate, linoleumul de pe jos era sinistru. Se defectau pe parcurs, existau şi alte necazuri. Dar nu calitatea lor era problema, ci numărul. Pur şi simplu se înghesuiau chiar peste 100 de oameni într-un asemenea autobuz cu vreo 45 de locuri. Înghesuiala era infernală, certurile, îmbrâncelile şi cuvintele proletarilor noştri ţărani rămâneau ca pe câmpul pustiu.

Noroc că nu erau mulţi hoţi de buzunare, căci totuşi erau. Dar dacă erau prinşi, nu uitau de puşcărie şi de bătaia luată. Pentru infractori, aş zice că bătaia e ruptă din rai. Eu mergeam de multe ori la gară şi nu pot uita acele deplasări inumane. Mai rele sau mai bune, de ce conducătorii comunişti tâmpiţi nu dublau numărul lor? Era o instituţie, Autobaza, care se ocupa de ele. Oare de ce nu primeau atâtea câte erau necesare? Sigur că şefii de toate felurile nu mergeau cu autobuzele la serviciu sau la gară. În general, în autobază stăteau la reparaţii în permanenţă cam jumătate din efectivul celor existente. Cine trebuiau să ceară mai multe autobuze? Evident, întâi şefii autobazei, ierarhic, până la tovarăşul prim-secretar Gârba şi la minister. Dar era epoca de aur a economiilor. Nu cred că Uzina Autobuzul a vândut în străinătate vreun asemenea exemplar monstruos, cu un sistem de ferestre pe care nimeni nu le putea descuia. Uşile burduf erau închise cu greu, după ce se împingeau toţi cei care nu mai voiau să aştepte alt autobuz, fiindcă nu se ştia când vine. Spre sfârşitul epocii de aur s-a obţinut aprobare pentru linie de troleibuz, care a mai rezolvat ceva, dar maşinile erau la fel de înfiorătoare. Acum au rămas sârmele de cupru, care trebuiau înlocuite demult, de când funcţionau troleibuzele. Ele rămân în istoria Sucevei precum vremelnica linie ferată de la Iţcanii Noi la Suceava. Calvarul, prin anii 1960-1970, era când trebuia să-ţi cumperi bilet, de la o casieră care avea locul ei lângă uşa din spate. Numai că oameni intrau şi prin faţă şi atunci începea trimiterea banilor din mână în mână la casieră. Controalele veneau des atunci şi te alegeai cu o amendă mare dacă nu aveai bilet.

Mersul în judeţ cu autobuzele IRTA era un supercoşmar, atât vara, cât mai ales iarna. Toate rutele erau supraaglomerate. Erau mulţi navetişti şi maşini puţine, dintre care 30-30% în permanenţă în reparaţii. Nu se poate descrie în cuvinte cum pleca şi cum se deplasa o maşină supraaglomerată undeva spre o comună sau un oraş. Mi-i amintesc pe profesorii navetişti din Suceava care plecau până la Milişăuţi, chiar Solca, Zvoriştea, Zamostea, Siminicea şi Petia, localitate unde am vrut să merg de mai multe ori, din curiozitate, dar n-am putut ajunge. Şi atunci statul nu le plătea drumul, nu le dădea alt spor, doar IRTA le dădea un abonament mai ieftin. Dar nefericiţii navetişti erau şi instructori şi artişti amatori şi propagandişti, şi cursanţi, ba mai făceau şi recensământul animalelor şi al oamenilor. Ce a însemnat pentru ei comunismul? Un ultrasupercalvar.

Partidul, în acest timp glorios, se preocupa de spionii sovietici din KGB. Erau mai temuţi decât cei ai imperialismului. De ce? Erau în ţară spioni KGB? Sigur că erau. Ce urmăreau ei? Bunul mers al comunismului în România, siguranţa partidului şi a tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Activiştii de partid şi de stat au răspândit o minciună mai mare decât cerul: spionii sovietici vor să destabilizeze socialismul în România. Ba li se punea în cârcă şi unele incidente din fabrici, întâmplate din vina muncitorilor sau din motive tehnice. Până şi incendiul de la sala mare a Teatrului Naţional din Bucureşti a fost pusă pe seama spionilor sovietici. Aceştia, de fapt, urmăreau să nu se infiltreze agenţi ai imperialismului, să nu se producă grave demonstraţii şi să nu se întâmple ca la Praga sau în Polonia. Fireşte că raportau conducerii URSS. Acest basm a fost folosit şi în zilele de 21-22 decembrie 1989 şi până astăzi. Comunismul din România, spune un regizor bolşevic mediocru, a fost înlăturat tot de agenţii sovietici. Am mai spus că operaţiunea de cădere a comunismului în ţările din est şi din URSS era urmărită în special de un cu totul alt serviciu de spionaj, din motive foarte întemeiate. Nici CIA-ul nu prea ştia ce se întâmplă cu comunismul. Nimeni n-a prevăzut în SUA destrămarea URSS. Nici n-a fost dorită, nici de americani, nici de europeni. Era vorba de un uriaş arsenal nuclear risipit în multe republici unionale. Americanii au dat mulţi bani pentru ca Elţân să poată strânge şi duce în Rusia toate rachetele nucleare, deşi Ucraina poate face oricând bombe nucleare.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Fluxul memoriei.
 Vizualizări articol: 524 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fluxul memoriei0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei