O prezenţă inedită a putut fi remarcată marţi după-amiază în faţa Muzeului de Istorie din municipiul Suceava.
„Chanteurs de rue”
Patrice Giraud (cu numele artistic Crevecoeur) şi Pascale Barouline, doi „chanteurs de rue” (cântăreţi de stradă) francezi, care au participat zilele trecute la ce-a de-a VII-a ediţie a Festivalului Internaţional al Muzicii Mecanice (organizat de Muzeul Ştiinţei şi Tehnicii „Ştefan Procopiu” din cadrul Complexului Muzeal Naţional Moldova - Iaşi), i-au determinat pe câţiva trecători să se oprească fascinaţi de muzica produsă de o cutie muzicală pe roţi, o flaşnetă (orgue de barbarie) care reda cu sonoritate ritmată melodii de pe cartele de carton perforate.
Melodii de ieri şi de azi, de la muzică renascentistă la vals şi de la polcă şi tangou la jazz, melodii din repertoriile lui Aristide Bruant, Georgius Frehel şi Edith Piaf, la cele ale lui Charles Aznavour, Serge Gainsbourg, Georges Brassens sau Nino Ferrer.
Din atmosfera cu fum de ţigară şi aromă de absint a unei „guinguette” din Montmartre
Învârtind cu o mână manivela flaşnetei (un automat muzical de tipul orgii cu tuburi sonore, apărut pentru prima dată în Italia la începutul sec. al XVIII-lea şi devenit rapid foarte popular în Franţa, unde era utilizat de cântăreţi ambulanţi şi de invalizi) Patrice Giraud (informatician de profesie) cânta vocal, însoţindu-şi totodată prestaţia cu o gestică pe care i-o permitea cealaltă mână neocupată, pe melodiile redate de pe cartoanele perforate.
I se alătura, cu o voce de şansonetistă desprinsă parcă din atmosfera cu fum de ţigară şi aromă de absint a unei „guinguette” (cârciumioară) din Montmartre, Pascale Barouline, zâmbitoare şi retrasă la doar câţiva paşi distanţă.
Cu şapcă şi bretele de lumpenproletar parizian
Cu şapcă pe cap, cu cămaşă cu bată brodată şi bretele de lumpenproletar parizian care-i susţineau nădragii dungaţi, Patrice Giraud alegea cu grijă cartoanele perforate din cutiile păstrate în sertarele de dedesubtul flaşnetei şi le introducea în caseta din care, prin învârtirea manivelei, începeau să curgă sonor melodiile.
Melodii triste, nostalgice, sau melodii vesele pe care, în pauzele dintre cântece, le prezenta auditoriului oferind totodată explicaţii cu privire la modul de funcţionare al flaşnetei, instrument realizat (în anul 1991, dar cu designul şi toate caracteristicile instrumentelor vechi) de unul dintre cei mai faimoşi constructori de astfel de automate muzicale vetuste, Jean-Paul Erman.
Câteva clipe de nostalgică delectare
Cei doi „chanteurs de rue” (care au venit cu...o Dacia Logan, cu număr de Franţa) au rămas peste noapte la Suceava, urmând să plece apoi la Gura Humorului pentru a vizita mănăstirile din zonă.
Trubaduri ai altor vremuri, întâmpinaţi peste tot cu curiozitate şi simpatie (au fost prin Slovenia, Republica Moldova şi Ucraina) Patrice Giraud şi Pascale Barouline le-au oferit celor care i-au ascultat (iar unii i-au şi răsplătit, printre ei fiind şi rapsodul Grigore Leşe, care s-a aflat marţi la Suceava) câtva clipe de nostalgică delectare.