Google
PRISMA GLASS - Prelucrarea Sticlei
PRISMA GLASS - Prelucrarea Sticlei
PRISMA GLASS - Prelucrarea Sticlei
 
marţi, 4 feb 2014 - Anul XIX, nr. 26 (5535)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,7607 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,2327 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe Google+ Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Shopping City Suceava
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |  Trimite pe Yahoo MessengerMessenger |   ø imagini |   ø fişiere video
Mircea Radu IACOBAN

Mircea Radu IACOBAN


Să vezi și să nu crezi!

Tânga roților de tren (II)

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

De fiecare dată când am comentat apariția unui nou Mers al trenurilor, m-am arătat intrigat de viteza cu care firmele particulare și-au înmulțit precum ciupercile traseele, acaparând încet-încet sumedenie de secții secundare, dar și insinuându-și trenurile pe rute de lung parcurs, unde concurează deschis CFR-ul cu aprobarea… CFR-ului. Privatizarea în domeniul transportului feroviar este recomandată de UE, numai că exact cei care fac recomandările (Belgia, Franța, Spania ș.a.) nu se grăbesc deloc să accepte trenurile particulare în rețelele lor de cale ferată! La noi, cum-necum, numărul pasagerilor transportați e-n scădere, în vreme ce profiturile firmelor private (Servtrans Brașov, Regional Cluj, Transferoviar Călători și, deocamdată la început, o firmă din Craiova) cresc an de an. Explicația? Extrem de simplă: statul român subvenționează nu numai CFR Călători, ci, chiar mai consistent, și firmele particulare. Drept pentru care, din cheltuielile totale ale privaților – 33 de milioane de euro – statul a acoperit nu mai puțin de 27 de milioane!

Biletele vândute de operatorii privați nu acoperă decât o șesime din cheltuieli, statul, proprietarul șinelor patriei, în loc să câștige, ajunge să compenseze până la 85% din ceea ce cheltuiesc particularii! Absolut incredibil! În Austria, operatorul privat nu primește o centimă subvenție de la stat, de asemenea în Bulgaria, Cehia, Ungaria ș.a. Ne-am găsit noi, mai cu moț și mai… înstăriți! Procentual, subvențiile acordate particularilor sunt sensibil mai mari decât cele repartizate CFR Călători, care plătește TUI (taxa de utilizare a infrastructurii, adică, folosirea șinelor) către CFR Infrastructură, în vreme ce privații și-o plătesc… tot lor, fiindcă, de regulă, porțiunea de cale este închiriată chiar de societatea proprietară a trenurilor.

Mă tot miram cum de au izbutit noii utilizatori să dubleze și să tripleze numărul garniturilor pe secțiile considerate de CFR ca nerentabile, mai ales că, vede oricine, trenurile cu pricina circulă mai mult goale. Simplu, încă o inginerie financiară cu patent românesc: statul le acordă subvenții nu în funcție de indicatorul aplicat CFR-ului, călător/kilometru, ci… tren/kilometru. Deci, cât mai multe trenuri, oricât de goale! Așa se face că sunt trasee în graficul cărora automotorul abia sosit în stația finală o ia imediat înapoi, pentru ca, ajuns în celălalt capăt al secției, n-are mecanicul nici răgaz de-o cafea, că trebuie s-o ia în sens invers! Băieții deștepți de la firmele particulare sunt, desigur, foști ceferiști… cu inițiativă.

După cum scrie presa, directorul companiei Regiotrans, Costel Comăna, fost șef de gară, are acum o avere estimată la 35-38 de milioane de euro, iar al doilea director, Iorgu Ganea, s-a mulțumit doar cu 23-25 de milioane. Păi de, dacă din totalul de 225 de milioane de lei afaceri ale firmei, 147 de milioane reprezintă subvenția de la stat! Călin Mitică, fost mecanic de locomotivă, conduce Transferoviar Călători, societate proprietară și a Remar București, care a vândut CFR automotoare de 20 de ori mai scumpe decât arată actele că a fost prețul de achiziție! Ți se taie răsuflarea când afli ce monumentale escrocherii se fac la lumina zilei și în văzul tuturor, într-un stat aflat în disperată căutare de fonduri cu care să-și cârpească bugetul! Cu banii acordați ca subvenție particularilor, CFR putea să-și cumpere, tot la mâna a doua, dar la prețul real, automotoarele (de trei ori mai rentabile decât locomotivele-mastodont ce zac în depouri) – numai că rămâneau băieții deștepți, îmbogățiții de război (războiul românilor cu sărăcia), fără milioanele de euro! Păi, se poate? Șmecherește s-a făcut și introducerea trenurilor private pe secțiile de lung parcurs, unde, teoretic, n-aveau ce să caute.

Un exemplu: trenul InterRegio (accelerat) 1746 pleacă din Brașov spre București la ora 16.16. Cu numai un sfert de oră înainte, poate întâmplător, pleacă trenul Regio (personal, dar cu mers de accelerat) 14094 al Regiotrans Brașov. Amândouă parcurg distanța exact în același timp de mers, 2 ore și 50 de minute, numai că la particulari plătești bilet de tren personal, în vreme ce la al CFR-ului se practică tariful de tren accelerat. Cu care ați alege să călătoriți? „Furi de la stat, sau de la proști” – na, că m-am autocitat, e-o replică dintr-o piesă de-a mea – și-i cât se poate de evident că nu-i nevoie să sapi prea adânc pentru a descoperi pretutindeni afaceri puturoase – e destul să râcâi un pic! Dar, cine mai știe, poate m-am înfierbântat și am exagerat. La urma urmei, am scris la fel și despre Necolaiciuc. Justiția l-a găsit nevinovat, așa că…

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Tânga roților de tren (II).
 Vizualizări articol: FLOOD/SPAM | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 9 voturi
Tânga roților de tren (II)5.059

Iulius Mall Suceava
AnnaCori
Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Alte articole semnate de:
Cătălin MIHULEAC
Cătălin MIHULEAC
Mircea Radu IACOBAN
Mircea Radu IACOBAN

 

 

Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Elia Studio - Salon de infrumusetare
Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Consideraţi Legea antifumat în spaţiile publice o măsură bună?

Da
Nu
Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei