Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
sâmbătă, 10 ian 2009 - Anul XIV, nr. 6 (3992)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9765 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6373 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video
Mircea Radu IACOBAN

Mircea Radu IACOBAN


Să vezi şi să nu crezi!

Nasul lui Ţepeş

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)
Cine-l mai citeşte, astăzi, pe Hasdeu? Iaca, eu! Am găsit, la un anticar de pe strada Lăpuşneanu, o carte oropsită, fără coperţi, ce mi-a fost oferită contra sumei modice de 10 lei. M-am întors să caut şi celălalt volum (aflasem numai „tomul II”) şi, crezând că plec, anticarul a redus imediat preţul la jumătate. Aşa că, investind doar 5 lei, m-am ales cu o carte rară: „Scrieri literare, morale şi politice” de B.P. Hasdeu, ediţie îngrijită, la Editura Fundaţiilor, de Mircea Eliade.

Pe pagina de gardă, o semnătură şi o dată: Traian Chelariu, 17 iunie 1937. În 1937, Chelariu se va fi aflat la Cernăuţi; nu ştiu cum a ajuns această adevărată comoară bibliofilă la Iaşi. N-are coperţi – o să aibă. Nu-i cunosc povestea, fiindcă, surpriză, filele sunt netăiate, ceea ce-i de neînchipuit pentru cărturarul bucovinean, a cărui primă şi atât de erudită ediţie din Jurnalul intitulat „Zilele şi umbra mea” am publicat-o în anii ’70. Traian Chelariu nu cumpăra cărţi pe care să le lase netăiate, ceea ce mă face să cred că „Scrierile…” au fost cumva repede înstrăinate, spre a ajunge cine ştie cum în posesia unui ieşean total neinteresat de slova lui Hasdeu. Iar rubedeniile, desigur, au vândut-o mai târziu anticarului. Habent sua fata libelli!

Texte înmănunchiate (era să scriu „între cele două coperţi”!) în culegerea adnotată de Eliade sunt cvasi-necunoscute, fiindcă, repet întrebarea de la început, cine-l mai citeşte azi pe Hasdeu? Iar surprizele apar încă de la primele pagini, unde începe schiţa iconografică „Filosofia portretului lui Ţepeş”. Dacă Hasdeu ar scrie în zilele noastre, ar fi încadrat între protocroniştii puşi pe demonstraţii idealizante, întrucât izbuteşte să ducă până la capăt o argumentaţie-model pentru exaltate „reconstituiri” aduse din condei şi trase de păr.

Adevărat, pornite din cele mai bune intenţii, dar… Cuvier îşi propunea să reconstituie ditamai vieţuitoarea pornind de la un oscior; Hasdeu se străduieşte să recompună portretul psihologic al voievodului muntean studiindu-i liniile feţei, aşa cum sunt înfăţişate într-o gravură săsească din vremea domniei lui Ţepeş. Din pricina cuşmei, nu se vede vreo jumătate din fruntea eroului, ceea ce nu-l împiedică pe cercetător să creadă că „va fi fost înaltă”, iar „o aşa frunte nu putea aparţine decât unui bărbat înzestrat cu cea mai viguroasă inteligenţă”. Asta să însemne că muritorii cu fruntea întinsă până la ceafă sunt, fără doar şi poate, genii?  Dar cel mai clar indiciu că ne aflăm în faţa unei personalităţi de covârşitoare excepţie îl constituie linia dreaptă a nasului. Hasdeu scrie cu avânt: „Din mii de portrete cutreerate în cursul studiilor mele fisionomice, n-am aflat decât unul singur care pare a prezenta o exactă copie a nasului lui Ţepeş – cel al lui Shakespeare.” Nici mai mult, nici mai puţin! Iar ochii, sprâncenele, buzele, fruntea îşi pot schimba mereu expresia, câtă vreme nasul „aşezat ca o columnă în mijlocul feţei, rămâne nepăsător, rece, flegmatic, nemişcat, liber de orice influenţă.”

De altfel, crede Hasdeu, şi conduita celor doi (Ţepeş şi Shakespeare) este, în esenţă, identică: şi unul şi altul ucid, primul, în lumea reală, al doilea, în cea virtuală. Mai departe: linia bărbiei lui Ţepeş „este foarte pozitivă”. Concluzii se trag şi din examinarea pleoapelor, ridurilor de la coada ochilor etc. etc. toate arătând că „acest chip al lui Ţepeş este al unui om mare.” Eliade comentează cu rezervă demonstraţia lui Hasdeu, arătând, într-o notă de subsol, că „nasul drept pare a fi tipic la Români” şi aflând argumente nu numai în portretele domnitorilor, ci şi în ale boierilor curteni. De altfel, dacă privim cu atenţie portretul lui Hasdeu de la pag. 3, observăm linia dreaptă a nasului, ceea ce înseamnă că înrudirea fizionomic-caracterologică se cuvine dusă mai departe, adică Ţepeş-Shakespeare-Hasdeu. Ca să vezi!

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Nasul lui Ţepeş.
 Vizualizări articol: FLOOD/SPAM | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 13 voturi
Nasul lui Ţepeş5.0513

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Alte articole semnate de:
Cătălin MIHULEAC
Cătălin MIHULEAC
Mircea Radu IACOBAN
Mircea Radu IACOBAN

 

 

RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei