Săptămâna Judeţeană a Nonviolenţei în mediul şcolar, derulată în perioada 27-31 ianuarie, a prilejuit la Şcoala Gimnazială Nr. 4 Suceava o serie de activităţi subordonate Campaniei de prevenire a violenţei RESPECT.
Iniţiată de Inspectoratul Școlar Judeţean (IȘJ) Suceava, campania vizează educaţia permanentă şi are drept scop prevenirea agresivităţii şi violenţei în mediul şcolar prin exersarea unor comportamente şi atitudini civilizate de către copii.
Proiectul colectiv al Şcolii Gimnaziale Nr. 4 Suceava, intitulat sugestiv „Solidari întru RESPECT” şi coordonat de profesor Claudia Adriana Ţuca, coordonator de programe şi proiecte educative, împreună cu prof. Angela Brînduşa Zegrea, a urmărit promovarea, în rândul elevilor din ciclul primar şi gimnazial, a valorilor de respect şi toleranţă, a unei atitudini marcate de înţelegere şi armonie.
După cum a evidenţiat prof. Claudia Ţuca, „activităţile pro-respect şi non-violenţă, derulate în cadrul acestui proiect, au vizat dezvoltarea competenţelor de comunicare asertivă, în vederea medierii conflictelor spontane din mediul şcolar sau socio-familial al copilului".
Echipa de proiect a reunit un număr mare de cadre didactice al şcolii care a iniţiat şi organizat, la nivelul colectivelor de elevi pe care le coordonează, activităţi diverse, ţinând cont de reperele tematice ale campaniei RESPECT: Responsabilitate, Emoţie, Siguranţă, Prevenţie, Educaţie, Comunicare, Toleranţă.
Astfel, membrii echipei de proiect (profesorii Georgeta Alina Stanciu, Carmen Simona Corneanu, Florin Aniţului, Liviu Irimia, Elena Rogoz, Dana Ignat, Monica Preda, Alina Serhei, consilier şcolar Ramona Întorsură, Bogdan Nistor, Daniela Maria Zofotă, Crina Miron, Lenuţa Bujor, Veronica Moscaliuc, Irina Buta, Cătălina Miron, Claudia Marchitan, Maria Elena Vişinar, Angela Screpnic, Mirela Mazilu) au implicat elevii în activităţi variate, care să valorifice nevoia de comunicare, de relaţionare, de intercunoaştere, de manifestare artistică, de exprimare creativă a propriei personalităţi.
Temele abordate în cadrul proiectului au fost următoarele: „Un copil educat, un om respectat!”, „Caruselul emoţiilor”, „Educaţia - arta de a forma bune deprinderi”, „Fii om prin educaţie!”, „Ascultăm, comunicăm, respectăm!” etc.
Activităţile susţinute în cadrul proiectului „Solidari întru RESPECT” au urmărit reducerea numărului de cazuri de violenţă la nivelul şcolii, creşterea eficienţei comunicării între cadre didactice-elevi-părinţi, precum şi înţelegerea de către elevi a pericolului la care se expun prin nerespectarea valorilor morale şi sociale în ceea ce priveşte comportamentul violent.
S-au organizat mese rotunde, s-a realizat un număr mare de eseuri şi prezentări PowerPoint, s-au vizionat filme cu mesaj nonviolent şi s-au promovat postere, toate manifestările având acelaşi scop: înlăturarea actelor de violenţă, informarea copiilor în vederea evitării pericolelor la care aceştia pot fi expuşi.
Nu în ultimul rând, proiectul „Solidari întru RESPECT” a vizat sensibilizarea comunităţii locale faţă de spectrul violenţei.