Din 2 septembrie 2019, timp de un an, la Şcoala Gimnazială Nr. 6 Suceava se derulează Proiectul Erasmus + pentru formarea personalului “O şcoală europeană, o şcoală pentru fiecare!”, cu numărul de referinţă 2019-1-RO01-KA101-061711.
Proiectul este finanţat de Comisia Europeană, grantul obţinut fiind în valoare de 20.440 de euro. El are ca scop principal îmbunătăţirea calităţii actului educaţional prin instruirea personalului didactic în centre de formare europene, în vederea facilitării şi gestionării mediilor incluzive, folosind cele mai bune strategii diferenţiate, nonformale, pentru stimularea motivaţiei faţă de învăţare a elevilor.
Prima mobilitate a proiectului, ,,Designing Inclusive Educational Environments - ERASMUS+ SE.1.DEIE”, a avut loc în perioada 9-14 decembrie 2019, la Florenţa, Italia, acumulându-se cunoştinţe legate de proiectarea mediilor educaţionale incluzive în vederea realizării unei şcoli incluzive prin adoptarea strategiilor de personalizare a procesului instructiv-educativ, prevenirea eşecului şcolar şi includerea tuturor elevilor într-o formă de şcolarizare.
Grupul a fost format din patru cadre didactice - Voinescu Camelia, Roibu Daniela Florentina, Voinescu Dan şi Duţuc Mirela Magdalena. Organizatorul cursului, Dimitris Zisimos, le-a oferit servicii de consultanţă şi dezvoltare profesională la standarde internaţionale în ceea ce priveşte promovarea educării şi participării tuturor copiilor la învăţământul de masă.
În această perioadă de mobilitate, cadrele participante au înţeles că educaţia incluzivă poate fi privită ca un proces de consolidare a capacităţii unui sistem educaţional de a ajunge la toţi elevii din comunitate.
Prin activităţile desfăşurate, materialele prezentate şi prin discuţiile purtate, formatorul a transmis cunoştinţe clare legate de abordarea educaţiei incluzive la clasă.
Mai exact, participând la acest curs, cele patru cadre participante menţionate mai sus şi-au îmbunătăţi cunoştinţele despre:
• Modele sociale şi individuale/medicale ale dizabilităţilor;
• Diversitatea, identificarea barierelor în calea participării şi învăţării care apar în şcoli şi resurse pentru sprijinirea elevilor;
• Elaborarea priorităţilor de dezvoltare şi a planificării intervenţiilor pentru susţinerea diversităţii (de exemplu, adaptări curriculare, proiectarea lecţiilor diferenţiate);
• Practici de învăţare alternative, tehnici, materiale şi instrumente de evaluare asociate pentru a revizui dezvoltarea;
• Colaborarea în cadrul comunităţii şcolare (profesori, elevi, părinţi/îngrijitori) pentru a stabili un cadru de valori incluzive şi pentru a sprijini participarea şi realizarea elevilor în sistemele şcolare durabile.
Pregătirea a avut loc în limba engleză, cadrele didactice având posibilitatea de a-şi exersa şi îmbunătăţi cunoştinţele de limbă, precum şi vocabularul legat de locul de muncă.
Astfel, întorşi de la curs, cei patru participanţi se simt pregătiţi să utilizeze tehnici reflectorizante, cum ar fi „Index pentru incluziune”, să dezvolte planuri de intervenţie printr-o serie de activităţi (de exemplu, studii de caz, activităţi practice) menite să îmbunătăţească participarea, învăţarea şi realizarea unei educaţii incluzive pentru toţi elevii, în special pentru copiii defavorizaţi, inclusiv cei cu nevoi educaţionale speciale şi cei migranţi, favorizând astfel incluziunea socială.
„A fost o experienţă deosebită în care calitatea educaţiei şi sprijinul organizaţional au fost la înălţime!”, au declarant cele patru cadre didactice participante.