Adolescenţa este vârsta marilor decizii, a marilor drame, a temerilor, a descoperirii, a întrebărilor... Adolescenţa este momentul în care elevii au nevoie de repere şi de sprijin pentru a face alegerile bune pentru viitorul lor.
Din această nevoie a elevilor s-a născut Şcoala de vară – Tabăra celor merituoşi, o activitate extracurriculară inclusă în programul grantului EU POT (profesorul), EU VREAU (elevul), NOI REUŞIM (elevul şi profesorul)! (EEN), derulat în cadrul proiectului ROSE. ROSE este un proiect al Ministerului Educaţiei Naţionale care îşi propune să contribuie la reducerea abandonului în învăţământul secundar şi terţiar precum şi la creşterea ratei de promovare a examenului de bacalaureat. Finanţarea acestui proiect este realizată printr-un împrumut al MEN de la Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Liceul Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni este beneficiarul unui grant mediu, în valoare de 100000 euro, perioada de implementare a proiectului fiind de 4 ani (2017-2021).
Tabăra s-a desfăşurat la Vatra Moldoviţei, într-un cadru natural liniştit, în care până şi vremea a ţinut cu noi. Cei 26 de elevi ai liceului dumbrăvenean au participat în perioada 02-07.09.2019 la activităţile de educaţie nonformală alături de alţi 18 elevi ai unor colegii naţionale din Piatra Neamţ, membri ai Consiliului Local al Tinerilor Piatra Neamţ sau voluntari ai Asociaţiei de Sprijin Comunitar „ACS” Piatra Neamţ. Activităţile taberei au fost prezentate într-un carusel al metodelor de educaţie nonformală, elevii participând la ateliere de Teatru de umbre, Teatru forum, Flashmob, Bibliotecă vie, precum şi alte activităţi de team building care au avut drept scop creşterea încrederii de sine a participanţilor, sporirea coeziunii grupului, dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi leadership, socializare, dezvoltarea gândirii critice.
Fiecare zi a adus o nouă provocare pentru elevi. După ce au luat parte la atelierele la care s-au înscris, elevii au demonstrat că stăpânesc metodele, astfel au pus în scenă piesa de teatru forum „Diferit, dar egal!” în cadrul căreia au demonstrat că doar luând atitudine se poate elimina bullyingul din mediul şcolar. Au dat dovadă de creativitate în prezentarea piesei de teatru de umbre, „O poveste amestecată”, au manifestat empatie, curaj şi deschidere în participarea la Biblioteca vie, fie în calitate de carte vie, fie de cititor. Cursa de Tresure Hunt a fost o nouă demonstraţie de ingeniozitate a organizatorilor în selectarea indiciilor şi a probelor la care au fost supuşi participanţii. Şi pentru că dansul e o altă formă de manifestare artistică, Flashmobul a încheiat cu succes parada metodelor de educaţie nonformală.
Deşi programul zilnic era unul riguros, cu toţii mai aveau încă energie pentru a participa în fiecare seară la o nouă probă a „Olimpiadei fâşneţilor”, o competiţie care punea împreună elevii şi profesorii participanţi, ocazie de a comunica, de a colabora şi de a demonstra spirit de echipă.
Seara de vineri, ultima seară a taberei, a fost prilej de maximă emoţie. Îmbrăţişările, lacrimile, gândurile rostite cu vocea tremurândă de emoţie, toate acestea au confirmat, o dată în plus, că tabăra a fost o reuşită.
La reuşita taberei a contribuit şi d-na Loredana Dinu, director al Asociaţiei de Sprijin Comunitar „ACS” Piatra Neamţ, furnizor al serviciilor de educaţie nonformală, profesorii însoţitori Gabriela Zaiţ şi Monica Filote.
Organizatorii taberei au fost prof. Mihaela Apetrei, asistent de grant, director al Liceului Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni şi prof. Ionela Doncean, coordonator de grant, director adjunct al liceului.
Consider că astfel de activităţi sunt extrem de benefice pentru elevii noştri deoarece au ocazia de a colabora cu alţi elevi şi astfel sunt puşi în postura de a se autodepăşi, de a interacţiona, de a comunica, de a fi competitivi păstrând limitele fair-play-ului. Îmi doresc din suflet ca această tabără să fi pus bazele unor alte activităţi viitoare de succes!
A consemnat,
Prof. Ionela Diana Doncean, coordonator de grant, director adjunct al liceului.