Un val de schimbări se pretrece la Seat. Este schimbarea dintre generaţii, dar şi de imagine pe care fabricantul spaniol doreşte să o exprime prin noile sale automobile. Sub titulatura Altea XL, Seat lansează un model interesant care poate fi atribuit clasei monovolumelor compacte, segment care se adresează în special familiştilor care ţin foarte mult la confort, siguranţă şi capacitate de transport a bagajelor. Altea XL este de fapt o derivaţie a modelului Altea, acronimul XL definind dimensiunile generoase ale maşinii. Noul model nu se călcă pe picioare cu Alhambra, etalonul gamei MPV, ci este doar o nouă interpretare pentru gama monovolumelor şi în acelaşi timp ocupă un loc în segmentul mediu unde Opel Zafira, Volkswagen Touran, Renault Espace şi Mazda 5 se bat pentru supremaţie. Prin dimesiuni Altea XL este aproape cu 19 cm mai lung decât automobilul din care derivă, volumul de încărcare al portbagajului a crescut la 532 de litri, iar spaţiul dintre scaunul şoferului şi scaunele pasagerilor din spate a fost mărit cu 16 centimetri. Din punct de vedere estetic, maşina spaniolă se prezintă mult mai bine linia generală fiind caldă, formele mai rotunjite, iar designul părţii faţă păstrează un anumit echilibru comparativ cu cel din spate. Interiorul nu diferă prea mult faţă de modelul Altea, cu excepţia pachetelor tehnologice şi a unor dotări specifice monovolumelor. Opţional poate fi montat sistemul de navigare TomTom care conţine printre altele locaţiile tuturor concesionarilor Seat din Europa şi traseu cel mai scurt până la aceştia. Dotările fie ele standard fie ele opţionale sunt foarte numeroase şi completează perfect gama de motorizare compusă din două unităţi pe benzină de 102 şi 150 CP şi trei turbo-diesel de 105, 140 şi 170 CP. Nici sistemele de siguranţă activă şi pasivă nu sunt mai prejos ca diversitate. Seat Altea XL este prevăzut cu 6 airbag-uri la care opţional mai pot fi incluse 2 pentru partea din spate a maşinii. Sistemul de frânare ABS este în strânsă legătură cu programele electronice de stabilitate ESP şi DSR , la care se adaugă sistemul de asistare la frânarea de urgenţă, EBA. Monovolumul este asamblat la uzina din Martorell, (una dintre cele mai sofisticate facilităţi din întreaga Europa) unde se fabrică toată gama de automobile Seat ,Ibiza, Cordoba, Altea,Toledo şi Leon.