Controlul naţional la comisiile de evaluare a persoanelor adulte cu handicap a evidenţiat că 18 dintre acestea funcţionează cu avize vechi de la Ministerul Muncii, în condiţiile în care, în majoritatea cazurilor, componenţa lor s-a modificat în ultimul an, arată un raport obţinut de MEDIAFAX.
Rezultatele controlului desfăşurat la nivel naţional pentru verificarea modului de organizare şi funcţionare al comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap şi al serviciilor de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap din cadrul consiliilor judeţene şi ale consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti indică o serie de deficienţe nu numai în organizarea şi funcţionarea comisiilor în procesul de evaluare a persoanelor cu dizabilităţi, ci şi în asigurarea accesului acestora în clădirile în care funcţionează comisiile, relevă raportul.
În ceea ce priveşte organizarea şi funcţionarea comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap (CEPAH), s-a constatat că toate cele 47 de comisii verificate funcţionează în baza hotărârilor consiliilor judeţene, respectiv consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
Dintre acestea, 26 de comisii funcţionează cu avizul actualizat al ministerului, trei comisii (Mureş, Sibiu şi Mehedinţi) au solicitat avizul anterior controlului, în prezent fiind în curs de soluţionare, iar celelalte 18 comisii au avize foarte vechi, obţinute în anii 2004-2008, deşi, în majoritatea cazurilor, componenţa lor s-a modificat în ultimul an.
Astfel, funcţionează fără avizul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice (MMFPSPV) comisiile din judeţele Arad, Argeş, Bistriţa Năsăud, Brăila, Braşov, Botoşani, Buzău, Constanţa, Covasna, Dolj, Neamţ, Prahova, Sălaj, Tulcea, Vâlcea şi Vrancea, precum şi două din Bucureşti - sectorul 4 şi sectorul 5.
Corpul de control a mai constatat că, la nivel judeţean, secretariatele comisiilor de evaluare funcţionează cu un număr diferit de persoane, respectiv între unu şi şapte angajaţi.
Din această cauză, în judeţele în care există un număr redus de personal, s-au constatat întârzieri în întocmirea şi transmiterea documentelor comisiei, în această situaţie fiind judeţele Bistriţa-Năsăud, Ilfov, Maramureş şi Sălaj.
Referitor la organizarea şi funcţionarea serviciilor de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap (SEC), verificările au arătat că în opt judeţe (Braşov, Giurgiu, Ilfov, Maramureş, Mehedinţi, Olt, Suceava, Teleorman), precum şi în sectoarele 1, 3 şi 5 ale Municipiului Bucureşti, serviciile de evaluare complexă nu cuprind toate categoriile de specialişti prevăzute de lege.
Astfel, judeţul Olt nu are ocupate posturile de psiholog, medic şi asistent social, în Mehedinţi şi Tulcea nu sunt ocupate cele de medic, în Giurgiu comisia funcţionează fără asistent social şi medic, în Maramureş, fără psiholog, iar asistentul social are doar atribuţii delegate, în timp ce în Covasna nu există medic, iar postul de psiholog funcţionează cu jumătate normă.
De asemenea, în Botoşani, postul de medic este vacant, atribuţiile fiind îndeplinite de medicul din cadrul comisiei de evaluare a copilului, iar în Bistriţa-Năsăud patru persoane efectuează în mod curent evaluarea solicitanţilor, în condiţiile în care, din cele 10 posturi aprobate, sunt ocupate doar şase, două dintre ele chiar de către directorii interimari ai Direcţiei Generale Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC). "Mai mult, postul de medice ste ocupat cu jumătate de normă, iar serviciul funcţionează fără asistent social", se arată în raport.
Controlul dispus de ministrul Muncii a mai identificat nereguli şi în procesul de evaluare a persoanelor cu dizabilităţi.