În vechime, serbarea Paştilor se prelungea în toată săptămâna şi creştinii participau la Sfânta Liturghie la care se împărtăşeau cu Trupul şi Sângele Domnului. Neofiţii, cei care erau botezaţi în noaptea Sfintelor Paşti, purtau haina albă primită la botez toată săptămâna, şi în noaptea pascală purtau făclii luminoase. Nu numai bisericile erau luminate, ci şi casele creştinilor, cimitirele lor, oraşele şi toate din jurul caselor erau luminate prin făclii şi coloane de ceară. Începând cu noaptea de Paşti, creştinii se salută, până la Înălţare, spunând „Hristos a înviat!“, la care se răspunde „Adevărat a înviat!“. La biserici se aduceau bucate şi acestea erau sfinţite şi împărţite, mai ales săracilor. Oamenii erau mai darnici şi mai veseli, se îmbrăcau frumos, iar unii părinţi ai Bisericii opreau lucrul chiar în tot timpul acestei săptămâni (ex: Sfântul Nichifor Mărturisitorul, canonul 42). Nu se fac metanii până la Cincizecime, ci doar închinăciuni. După cum spunea şi părintele profesor Ene Branişte „Învierea Mântuitorului rămâne inima spiritualităţii şi pietăţii ortodoxe“ (şi îşi aruncă razele peste întregul an liturgic şi cult ortodox). De aceea, Sfântul Efrem Sirul spune că Mântuitorul nostru Iisus Hristos „din înălţime S-a pogorât ca Domn, din pântece a ieşit ca un rob. Moartea a căzut în genunchi înaintea Sa şi în Învierea Lui I S-a închinat viaţa; moartea Lui pentru noi e viaţă şi Înălţarea Sa pentru noi ridicare. Cât de mult trebuie să-I fim mulţumitori“.
„Cu frică de Dumnezeu...“
Marţi, în Săptămâna Luminată, se face uscarea Sfântului Agneţ, sfinţit la Liturghia Sfântului Vasile cel Mare unită cu Vecernia din Sfânta şi Marea Joi, în Săptămâna Patimilor. Din acest Sfânt Agneţ se face Sfânta Împărtăşanie de peste tot anul pentru bolnavi şi copii. La mănăstirile din Sfântul Munte, această rânduială nu se săvârşeşte, întrucât se săvârşeşte Sfânta Liturghie zilnic. Nu există gândirea că trebuie să fii pe patul de moarte pentru a primi Sfânta Împărtăşanie. Monahii se împărtăşesc, după rânduiala mănăstirii, de mai multe ori în timpul săptămânii. Copiii se împărtăşesc din acest Sfânt Agneţ mai ales după botez, pentru că în timpul anului se împărtăşesc în timpul Sfintei Liturghii, la momentul potrivit: „Cu frică de Dumnezeu...“. Nu este indicat a se împărtăşi credincioşii oricând pentru a nu rupe unitatea unei slujbe, în afară de cazuri grave, excepţionale.
(Ziarul Lumina)