Literatura psiho-pedagogică pentru elevii mari, în general, și pentru preșcolari, în special, este destul de săracă în România. Floarea Brăescu, masterandă, educatoare de excepție la o grădiniță din municipiul Rădăuți, pune la dispoziția tuturor o lucrare metodică de referință, așa cum așteptau practicienii cam de multă vreme. Este foarte interesant și spune mult cititorului mottoul ales de autoare pentru această lucrare, preluat din înţelepciunea populară: „Nicăieri nu poate fi omul mai fericit decât în mijlocul familiei sale”. Floarea Brăescu dezvoltă în acest studiu problema copiilor lăsați acasă, cel mai adesea în grija rudelor, de părinții care lipsesc cu anii, plecaţi la muncă în străinătate. Cuvântul înainte este semnat de conf. univ. dr. Cornelia Tatu de la Universitatea „Spiru Haret” care semnalează că „prima prezentare a lucrării a fost făcută în cadrul cercului pedagogic, iar a doua în cadrul sesiunii științifice a masteranzilor din Brașov, ceea ce confirmă nu doar interesul pentru temă, ci și calitatea de excepție a modului în care cercetarea a fost finalizată, constituindu-se, în final, ca un veritabil îndrumar pentru cadrele didactice din orice stadiu de școlarizare, pentru părinți și pentru copiii <cu părinți - fără părinți>”. Având o experiență vastă la catedră, din care numai 30 de ani în aceeași unitate, Floarea Brăescu a avut timp să facă studii sociologice îndelungate, iar această lucrare este rezultatul firesc al unor observaţii de durată. Lucrarea este structurată în două capitole, inegale ca întindere.
În primul capitor sunt prezientate problemele socio-economice ale unei familii din Bucovina și impactul programului „After school” asupra copiilor din școlile sucevene, punctual, asupra celor din școala în care autoarea lucrării își desfășoară activitatea. Problematica nu este doar teoretizată, ci propune și soluții practice, argumentate prin observații personale. Capitolul al doilea, care are o mai mare întindere, vizează cercetarea concretă pe care-a desfășurat-o autoarea. Sunt precizate obiectivele urmărite - realizarea unei baze de date cu toți școlarii și preșcolarii care au părinții plecați în străinătate; identificarea motivelor care au stat la baza deciziei de a pleca în străinătate și modul în care sunt afectați copiii de lipsa unuia sau a ambilor părinți.
Studiul a fost efectuat la Școala Gimnazială ”Regina Elisabeta” și Grădinița cu Program Normal „Albinuța”, ambele unități din municipiul Rădăuți. Citind cartea cu atenție remarcăm că autoarea a efectuat un volum uriaș de muncă: desfășurarea cercetării pe vârste, întocmirea tabelelor cu rezultatele cercetării, interpretarea datelor și tragerea concluziilor, formularea recomandărilor pentru educatoare, învățători, profesori și părinți. Accentuează mult relația educator- părinte, deci, în cazul acestei categorii de preșcoalari- elevi implicarea factorilor educativi este primordial pentru dezvoltarea prezentă și ulterioară a copiilor. Într-o „Scrisoare către părinți” autoarea face un apel către părinți să vină cu toată inima alături de educatorii copiilor lor. Semnificativă este încheierea scrisorii: „Nu uitaţi! Oricâte averi ați aduna, în situația în care ați sacrificat familia, gustul banilor nu mai înseamnă nimic”.
Prof. Gheorghe DOLINSKI