Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
marţi, 17 feb 2009 - Anul XIV, nr. 38 (4024)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9761 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,6567 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook

Daca maine ar avea loc alegerile locale pentru functia de primar al municipiului Suceava, pe cine ati vota?

Marian Andronache – Alianța Dreapta Unită
Cătălin Axinte - AUR
Lucian Harșovschi – PNL
Andrei Neșculescu – S.O.S.
Vasile Rîmbu – PSD
Teodora Munteanu - independent

Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

Afaceri în aer

Un controversat om de afaceri şi o firmă înfiinţată în 2008 au preluat, vineri, aeroportul Floreni

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Aeroportul Dealu Floreni, de lângă Vatra Dornei, a fost preluat pentru reabilitare şi punere în funcţiune de o firmă din Vatra Dornei, înfiinţată în vara anului trecut, şi de Asociaţia Piloţilor şi Proprietarilor de Aeronave Ultrauşoare Motorizate din România, reprezentată de unul dintre cei mai controversaţi oameni de afaceri ai momentului, conform presei, Gyorgy Laszlo Kiss, născut la Cluj şi stabilit în Bucureşti.

Contractul de asociere în participaţiune pentru exploatarea aeroportului a fost semnat la sfârşitul săptămânii trecute, vineri, 13 februarie. Conform acestuia, firma Faraoane SRL din Vatra Dornei, reprezentată de Marian Borgovan, va avea 60 la sută din profit/pierderi, Asociaţia Piloţilor 30 la sută şi Primăria Dorna Candreni, ca asociat principal, 10 la sută.

Aeroportul Floreni a trecut din proprietatea şi administrarea Ministerului Apărării Naţionale în cea a CL Dorna Candreni, în baza unei hotărâri de guvern, în mai 2005. Primăria a preluat 102.552 metri pătraţi teren, inclusiv construcţiile, cu o valoare contabilă de 13,577 miliarde de lei vechi. Construcţiile înseamnă două pavilioane din cărămidă, cu fundaţie de beton şi pista de aterizare betonată, cu suprafaţă de 21.494,64 mp. Imobilul este împrejmuit, este dotat cu o reţea de canalizare cu o lungime de 150 metri, există drumuri şi alei betonate cu o suprafaţă de 21.496 mp şi platforme betonate asfaltate cu o suprafaţă de 2.229 mp. Activul predat era liber de orice sarcini şi obligaţii.

În 2007, Consiliul Local din Dorna Candreni a scos aeroportul la închiriere. La licitaţie s-au înscris cinci firme, trei nu au avut dosare complete, aşa că licitaţia s-a anulat pentru că numărul minim de participanţi acceptat era trei. La a doua licitaţie, CL a declarat câştigătoare oferta firmei BORGOMAR SRL Coşna, dar o altă firmă participantă la licitaţie a contestat şi licitaţia a fost anulată.

De administrarea afacerii se ocupă exclusiv Gyorgy Laszlo Kiss

În 2009, Primăria Dorna Candrenilor recurge la asocierea în participaţiune cu Faraoane şi Asociaţia Piloţilor şi încheie un contract pe 39 de ani, începând cu data de 2 martie 2009. Aeroportul trece, conform art. V.11 din contract, „în administrarea exclusiv” a Asociaţiei Piloţilor, care se obligă să asigure, împreună cu Faraoane, personal calificat, resurse materiale pentru repunerea în funcţiune şi modernizarea aerodromului, aeronave şi echipamente de deservire. Aerodromul trebuie să intre în funcţiune la maxim doi ani de la semnarea contractului, iar în 45 de zile asociatul principal, Primăria Dorna Candrenilor, trebuie să predea obiectivul celor doi asociaţi secundari. Tot în contract este precizat că asocierea celor trei nu are personalitate juridică şi că asociaţii „au dreptul de a li se da cont de lucrurile ce le-au pus în participaţiune având asupra celorlalţi asociaţi un drept de creanţă pentru aceste lucruri ca aport în asociaţia în participaţiune”.

Dacă despre asociatul secundar 1 al Primăriei Dorna Candrenilor nu se cunosc prea multe lucruri, având în vedere că firma Faraoane SRL este recent înfiinţată, reprezentantul asociatului secundar 2 este, conform colegilor de la „Adevărul” şi de la alte publicaţii locale, un om de afaceri controversat. Astfel, Kiss Laszlo Gyorgy ar fi specialist în înfiinţare de firme off-shore şi ar fi implicat atât în preluarea de firme falimentare, cât şi în acţiuni de recuperare sau valorificare de creanţe.


Kiss Laszlo Gyorgy - omul din România al unor firme înregistrate în paradisuri fiscale

Toate aceste operaţiuni sunt făcute prin intermediul unor firme înregistrate în paradisuri fiscale reprezentate oficial fie de el, fie de membri ai grupului său. Afacerile acestui grup sunt consiliate de specialişti în drept şi fiscalitate, care cunosc destul de bine şi exploatează profitabil breşele fiscalităţii româneşti.

Un caz concret prezentat în cotidianul Adevărul: Kiss reprezintă în România societatea Narfalk Investments Limited, un off-shore dublu protejat, având sediul în Nicosia – Cipru şi acţionarul principal în Delaware – SUA. Firma are ca acţionari off-shore-ul Baltik Swiss Capital Ltd (99,98%) şi entitatea D.G.G. Nominees Limited (0,02%). Reprezentantul acţionarului majoritar, dar şi directorul nominal al firmei cipriote este neo-zeelandezul Ian Taylor, care l-a împuternicit cu toate drepturile de reprezentare pentru firma Narfalk pe Kiss Laszlo Gyorgy. Deşi nu este înregistrată fiscal în România, Narfalk acţionează ca o societate autohtonă şi prestează servicii aducătoare de profit. Plăteşte taxa de timbru, emite facturi şi ordine de plată, cesionează facturi purtătoare de TVA şi virează sumele într-un cont bancar, se prezintă chiar în faţa instanţelor de judecată româneşti şi câştigă procese.

„Activitatea mea este perfect legală”

De altfel, Kiss Laszlo Gyorgy ne-a declarat, ieri, că activităţile de tipul celei descrise „sunt perfect legale” şi „fireşti când piaţa este atât de instabilă”. „Noi cu asta ne ocupăm, cumpărăm firme falimentare, încercăm să le facem profitabile şi apoi încercăm să le vindem. Uneori reuşim, alteori nu”, ne-a spus Kiss Laszlo Gyorgy.

De asemenea, acesta ne-a precizat că la aerodromul de la Floreni - Vatra Dornei cel care va investi banii în aeroport va fi celălalt asociat secundar, care „are contract cu un fond de investiţii de la care va lua aceşti bani” şi că aeroportul nu va fi vândut nici după ce va deveni profitabil.

„Aerodromul va fi întotdeauna al comunităţii, nu se poate vinde. Noi vom investi în prima etapă 1,2 milioane de euro pentru a-l face să primească avioane de 10-12 locuri; acum infrastructura acolo este aproape invizibilă, nu este funcţional. Per total, investiţia va fi de 3 milioane de euro”, ne-a declarat Kiss Laszlo Gyorgy.

În domeniul aviaţiei, acesta mai deţine o afacere la Sirna-Tăriceni, unde a înfiinţat un aerodrom pentru turism aerian şi o şcoală de pilotaj.

La Floreni mai sunt asociaţi pilotul Nicolae Georges Craioveanu şi publicistul Cezar Adonis Mihalache

În Asociaţia Piloţilor, care a preluat aerodromul de la Floreni, Kiss Laszlo Gyorgy mai este asociat cu instructorul şi antrenorul de aviaţie Nicolae Georges Craioveanu şi cu publicistul Cezar Adonis Mihalache, redactor-şef al săptămânalului social-politic “Naţiunea”. Întrebat despre motivaţia acestei asocieri, pilotul Georges Craioveanu ne-a răspuns că „ceea ce a făcut domnul Kiss pentru aviaţia românească nu a făcut nimeni până acum, cu aerodromul de la Sirna-Tăriceni; avem zboruri pentru tineret, brevetare, am deschis noi zone de zbor”.

„Pe mine mă interesează doar această parte pozitivă, ce a făcut pentru aviaţie. La celelalte probleme răspunde doar el, dar eu nu cred că sunt reale”, a mai spus pilotul.

Dacă prin asocierea din 13 februarie Primăria Dorna Candrenilor a reuşit să pună pe picioare o afacere de milioane de euro din care să aibă de câştigat atât investitorii, cât şi comunitatea locală şi turiştii, se va vedea până la sfârşitul acestui an, când ar trebui ca la Floreni să aterizeze primele avioane.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Un controversat om de afaceri şi o firmă înfiinţată în 2008 au preluat, vineri, aeroportul Floreni.
 Vizualizări articol: 2278 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 2.90/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 2.9 din 10 voturi
Un controversat om de afaceri şi o firmă înfiinţată în 2008 au preluat, vineri, aeroportul Floreni2.9510

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Daca maine ar avea loc alegerile locale pentru functia de primar al municipiului Suceava, pe cine ati vota?

Marian Andronache – Alianța Dreapta Unită
Cătălin Axinte - AUR
Lucian Harșovschi – PNL
Andrei Neșculescu – S.O.S.
Vasile Rîmbu – PSD
Teodora Munteanu - independent

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei